Päivä Alteassa- matkailupaketin tuotteistaminen
Immonen, Riikka; Jokinen, Annika (2013)
Immonen, Riikka
Jokinen, Annika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Elsamar.com, joka on suomalainen kiinteistönvälitys yritys Espanjassa. Elsamar.com operoi Costa Blancan alueella, tarjoten vuokralle erilaisia loma-asuntoja sekä kiinteistönvälityspalveluita. Elsamar.com:n toimitusjohtaja on Saima Saarinen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin Elsamar.com:n valmiuksia tuottaa uusi matkailutuote, entisten palveluiden tukemiseksi. Uuden matkailutuotteen kehittämisen idea tuli yrityksen asiakkailta ja yritys halusi vastata asiakkaiden tarpeeseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Elsamar.com:lle toimiva matkailupaketti, jota yritys voisi hyödyntää tulevaisuudessa, saaden sillä lisätuloja entisen liiketoiminnan lisäksi.
Opinnäytetyön prosessi alkoi teoriapohjan keräämisellä. Prosessin seuraava vaihe oli asiakaskyselylomakkeiden sekä avoimen haastattelun kysymysten laatiminen ja niiden toteuttaminen. Opinnäytetyöprosessin kolmas vaihe oli asiakaskyselyn ja avoimen haastattelun vastausten taulukointi ja analysointi, sekä tuotteen suunnittelu ja hinnoittelu, analysoinnin pohjalta. Opinnäytetyöprosessin viimeisenä vaiheena oli itse tuotteen toteutus ja raportointi. Tässä tutkimuksessa käy ilmi teoriapohjaan tutustuminen, tuotteen suunnittelu sekä sen toteuttaminen ja raportointi. Opinnäytetyömme konkreettinen tulos, eli matkailupaketti toteutettiin koeryhmällä Espanjassa, Alteassa 11.12.2012.
Tämä tutkimus on laadullinen ja uuden matkailutuotteen kehittämisen teoriapohjana on käytetty palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun lisäksi perehdyimme myös tuotteistamisen teoriakirjallisuuteen. Palvelumuotoilun sekä tuotteistamisen valitsimme teoriapohjaksemme, koska koimme että ne ohjaisivat ja tukisivat oman tuotteemme suunnittelua parhaiten. Tutkimuksessa käy ilmi uuden matkailutuotteen tarve, kysyntä sekä yrityksen toimialueen markkina- ja kilpailijatilanne. Tutkimuskysymyksemme on seuraava: Millainen on houkutteleva matkailupaketti Elsamar.com:lle?
Tutkimuksen tärkein tulos oli se että, uudelle matkailutuotteelle on kysyntää, johtuen kiinnostuneiden asiakkaiden määrästä sekä vastaavien tuotteiden ja kilpailijoiden puuttumisesta. Lähes kaikki asiakas-kyselyymme vastanneista olivat kiinnostuneita osallistumaan järjestämällemme retkelle, sekä kaikki osallistuneet asiakkaat olivat koeretkeen erittäin tyytyväisiä. Myös opinnäytetyömme toimeksiantaja Elsa-mar.com sekä sen toimitusjohtaja Saarinen olivat retkeen ja sen järjestelyihin tyytyväisiä. Matkailupakettimme on onnistunut ja sen toteuttaminen onnistuu myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön prosessi alkoi teoriapohjan keräämisellä. Prosessin seuraava vaihe oli asiakaskyselylomakkeiden sekä avoimen haastattelun kysymysten laatiminen ja niiden toteuttaminen. Opinnäytetyöprosessin kolmas vaihe oli asiakaskyselyn ja avoimen haastattelun vastausten taulukointi ja analysointi, sekä tuotteen suunnittelu ja hinnoittelu, analysoinnin pohjalta. Opinnäytetyöprosessin viimeisenä vaiheena oli itse tuotteen toteutus ja raportointi. Tässä tutkimuksessa käy ilmi teoriapohjaan tutustuminen, tuotteen suunnittelu sekä sen toteuttaminen ja raportointi. Opinnäytetyömme konkreettinen tulos, eli matkailupaketti toteutettiin koeryhmällä Espanjassa, Alteassa 11.12.2012.
Tämä tutkimus on laadullinen ja uuden matkailutuotteen kehittämisen teoriapohjana on käytetty palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun lisäksi perehdyimme myös tuotteistamisen teoriakirjallisuuteen. Palvelumuotoilun sekä tuotteistamisen valitsimme teoriapohjaksemme, koska koimme että ne ohjaisivat ja tukisivat oman tuotteemme suunnittelua parhaiten. Tutkimuksessa käy ilmi uuden matkailutuotteen tarve, kysyntä sekä yrityksen toimialueen markkina- ja kilpailijatilanne. Tutkimuskysymyksemme on seuraava: Millainen on houkutteleva matkailupaketti Elsamar.com:lle?
Tutkimuksen tärkein tulos oli se että, uudelle matkailutuotteelle on kysyntää, johtuen kiinnostuneiden asiakkaiden määrästä sekä vastaavien tuotteiden ja kilpailijoiden puuttumisesta. Lähes kaikki asiakas-kyselyymme vastanneista olivat kiinnostuneita osallistumaan järjestämällemme retkelle, sekä kaikki osallistuneet asiakkaat olivat koeretkeen erittäin tyytyväisiä. Myös opinnäytetyömme toimeksiantaja Elsa-mar.com sekä sen toimitusjohtaja Saarinen olivat retkeen ja sen järjestelyihin tyytyväisiä. Matkailupakettimme on onnistunut ja sen toteuttaminen onnistuu myös tulevaisuudessa.