Puolivalmisteiden käyttö kahviloissa
Kultanen, Karoliina (2013)
Kultanen, Karoliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112150
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua puolivalmisteiden käyttöön tamperelaisissa kahviloissa selvittäen, kuinka yleisesti puolivalmisteita käytetään ja minkälaisia syitä niiden käyttöön löytyy. Lisäksi selvitettiin mitä mieltä asiakkaat ovat puolivalmisteiden käytöstä ja tiedustelevatko he usein tuotteiden alkuperästä sekä valmistuksesta. Tehtävänä oli haastatella kahvilayrittäjiä ja – asiakkaita, jotta saatiin tietää kummankin osapuolen näkemyksiä asiasta.
Työn teoriaosassa käsiteltiin lyhyesti kahviloiden historiaa Suomessa, nykypäivän trendejä sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä kahviloissa. Puolivalmisteluvussa määriteltiin käsite puolivalmiste, tutustuttiin hieman historiaan Suomessa ja tarkasteltiin millaisia puolivalmisteita on olemassa. Lisäksi teoriaosassa pohdittiin leipomo- ja konditoria-alan tulevaisuuden näkymiä sekä tarkasteltiin millaisia etuja ja haittoja puolivalmisteiden käytöstä aiheutuu.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla tammikuun 2013 aikana haastattelemalla tamperelaisia kahvilayrittäjiä ja asiakkaita. Mukana oli neljä yrittäjää ja neljä asiakasta, yksi kustakin kahvilasta. Tavoitteena oli haastatella mahdollisimman erityyppisiä kahviloita, jotta tulokset eroaisivat toisistaan selkeästi. Haastateltaviksi valikoitui kuitenkin melko samantyyppisiä kahviloita, koska yrittäjien tavoittaminen haastatteluja varten ei onnistunut odotetulla tavalla. Tutkimustuloksista on näin ollen huomattavissa tiettyjä samankaltaisuuksia.
Tuloksista kävi ilmi, että puolivalmisteiden käyttö on hyvin yleistä ja tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Asenteet puolivalmisteita kohtaan ovat melko positiivisia ja niiden makuun ollaan tyytyväisiä. Kehitystä toki kaivataan, mutta ennemminkin toivottaisiin monipuolisempia valikoimia ja mahdollisuutta erottua kilpailijoista.
Työn teoriaosassa käsiteltiin lyhyesti kahviloiden historiaa Suomessa, nykypäivän trendejä sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä kahviloissa. Puolivalmisteluvussa määriteltiin käsite puolivalmiste, tutustuttiin hieman historiaan Suomessa ja tarkasteltiin millaisia puolivalmisteita on olemassa. Lisäksi teoriaosassa pohdittiin leipomo- ja konditoria-alan tulevaisuuden näkymiä sekä tarkasteltiin millaisia etuja ja haittoja puolivalmisteiden käytöstä aiheutuu.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla tammikuun 2013 aikana haastattelemalla tamperelaisia kahvilayrittäjiä ja asiakkaita. Mukana oli neljä yrittäjää ja neljä asiakasta, yksi kustakin kahvilasta. Tavoitteena oli haastatella mahdollisimman erityyppisiä kahviloita, jotta tulokset eroaisivat toisistaan selkeästi. Haastateltaviksi valikoitui kuitenkin melko samantyyppisiä kahviloita, koska yrittäjien tavoittaminen haastatteluja varten ei onnistunut odotetulla tavalla. Tutkimustuloksista on näin ollen huomattavissa tiettyjä samankaltaisuuksia.
Tuloksista kävi ilmi, että puolivalmisteiden käyttö on hyvin yleistä ja tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Asenteet puolivalmisteita kohtaan ovat melko positiivisia ja niiden makuun ollaan tyytyväisiä. Kehitystä toki kaivataan, mutta ennemminkin toivottaisiin monipuolisempia valikoimia ja mahdollisuutta erottua kilpailijoista.