Liiketoimintasuunnitelman tekeminen : Reggae ja suomi rap-teemainen ravintola Tampereelle
Stellberg, Heidi (2013)
Lataukset:
Stellberg, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112123
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee liiketoimintasuunnitelman tekemistä ja mitä sen tulee pitää sisällään. Liiketoimintasuunnitelma toimii välineenä mahdollisille rahoittajille ja yrittäjälle itselleen yrityksen suunnittelussa. Se pitää sisällään suunnitelmat niin remontista, rahoituksesta, yritysmuodosta kuin markkinoinnista.
Kaikki lähtee liikeideasta, jota kehitellään realistiseksi ja myyväksi konseptiksi. Ensimmäinen vaihe on päättää yritysmuoto, joissa vaihtoehtoja on. Toiminimi, osakeyhtiö, avoin yhtiö. Yrittäjä saattaa mennä sekaisin nimien viidakossa, mutta lähempi tutustuminen ja tarkka harkinta päätöksen teossa auttaa huomattavasti yrityksen kehittelemisessä ja yritysmuoto vaikuttaa esimerkiksi lainanhakuun.
Yritys suunnataan aina tietylle yleisölle ja asiakassegmentointi on tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa, kuin myös kilpailuympäristön määrittäminen. Liian laaja asiakassegmentti saattaa tehdä liikeideasta sekavan, joten tarkka asiakasanalyysi helpottaa myös yrityksen imagon kehittelyä ja se vaikuttaa tietenkin myös oleellisesti markkinointiin. Kilpailuympäristöä tarkkailemalla voi saada välineitä yrityksen kehittämiseen, jotta yrityksestä voi tulla parempi kuin kilpailijoistaan ja tarjota jotain muuta kuin muut. Jotain mitä asiakkaat ovat etsineet. Suuressa kaupungissa kilpailun merkitys vielä korostuu.
Rahoituksen tarkoitus on määrittää sen missä rahallisissa rajoissa yritys voi toimia ja syntyä. Tarkat laskelmat voivat selvittää myös yrityksen kasvun suunnan ja antavat määritteitä siihen, voiko yritys menestyä.
Uuden yrityksen synnyssä on erityisen tärkeää keskittyä markkinointiin, sillä se on keino saada yritys asiakkaiden tietoisuuteen ja houkutella heitä yrityksen asiakkaiksi. Uuden yrityksen ensiaskeleet markkinoinnissa ovat lanseerausmarkkinointia, joka eroaa normaalista markkinoinnista hieman. Lanseerausmarkkinointi antaa yrityksestä ensivaikutelman ja se voi määrittää myös yrityksen tulevaisuuden.
Liitteenä opinnäytetyössä on oman mahdollisen yrityksen liiketoimintasuunnitelma, joka pitää sisällään yrityksen syntyyn vaikuttavat tekijät ja suunnitelmat niin tiloista kuin markkinoinnista.
Kaikki lähtee liikeideasta, jota kehitellään realistiseksi ja myyväksi konseptiksi. Ensimmäinen vaihe on päättää yritysmuoto, joissa vaihtoehtoja on. Toiminimi, osakeyhtiö, avoin yhtiö. Yrittäjä saattaa mennä sekaisin nimien viidakossa, mutta lähempi tutustuminen ja tarkka harkinta päätöksen teossa auttaa huomattavasti yrityksen kehittelemisessä ja yritysmuoto vaikuttaa esimerkiksi lainanhakuun.
Yritys suunnataan aina tietylle yleisölle ja asiakassegmentointi on tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa, kuin myös kilpailuympäristön määrittäminen. Liian laaja asiakassegmentti saattaa tehdä liikeideasta sekavan, joten tarkka asiakasanalyysi helpottaa myös yrityksen imagon kehittelyä ja se vaikuttaa tietenkin myös oleellisesti markkinointiin. Kilpailuympäristöä tarkkailemalla voi saada välineitä yrityksen kehittämiseen, jotta yrityksestä voi tulla parempi kuin kilpailijoistaan ja tarjota jotain muuta kuin muut. Jotain mitä asiakkaat ovat etsineet. Suuressa kaupungissa kilpailun merkitys vielä korostuu.
Rahoituksen tarkoitus on määrittää sen missä rahallisissa rajoissa yritys voi toimia ja syntyä. Tarkat laskelmat voivat selvittää myös yrityksen kasvun suunnan ja antavat määritteitä siihen, voiko yritys menestyä.
Uuden yrityksen synnyssä on erityisen tärkeää keskittyä markkinointiin, sillä se on keino saada yritys asiakkaiden tietoisuuteen ja houkutella heitä yrityksen asiakkaiksi. Uuden yrityksen ensiaskeleet markkinoinnissa ovat lanseerausmarkkinointia, joka eroaa normaalista markkinoinnista hieman. Lanseerausmarkkinointi antaa yrityksestä ensivaikutelman ja se voi määrittää myös yrityksen tulevaisuuden.
Liitteenä opinnäytetyössä on oman mahdollisen yrityksen liiketoimintasuunnitelma, joka pitää sisällään yrityksen syntyyn vaikuttavat tekijät ja suunnitelmat niin tiloista kuin markkinoinnista.