Musiikkiopiston opettajan osaamisen täydentäminen
Saarinen, Timo (2013)
Saarinen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112112
Tiivistelmä
Musiikkiopiston opettajien osaamistarpeita on selvitetty rehtoreilta ja koulutusten järjestäjiltä, mutta opettajilta itseltään niistä ei ole kysytty. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opettajien kiinnostusta täydennyskoulutukseen, paljonko ja mitä koulutusta he kokevat tarvitsevansa ja millä tavoin koulutus pitäisi järjestää. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien mielestä tärkeimmät koulutusaiheet ja parhaimmat koulutusten toteuttamistavat. Saadun tiedon avulla musiikkiopistot ja muut koulutusten järjestäjät voisivat tarjota todellisia koulutustarpeita vastaavaa täydennyskoulutusta opettajien toivomalla tavalla.
Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä ja siihen osallistui 115 opettajaa seitsemästä pirkanmaalaisesta musiikkiopistosta. Koulutustarpeita koskevien kysymysten pohjana olivat ammattikorkeakoulujen kompetenssivaatimukset. Tulosten perusteella yli puolella opettajista on kohtalainen tai suuri koulutustarve. Musiikillisen ja pedagogisen osaamisen täydentäminen sekä työhyvinvoinnin aiheet koettiin tärkeimmiksi. Koulutustarpeet olivat eri osa-alueilla varsin samansuuruiset, mutta yksittäisissä aiheissa ilmeni suuriakin eroja eri ainekollegioiden välillä. Tutkimus antoi koulutusten järjestämiseksi konkreettista tietoa aiheen ja kouluttajan valintamenettelystä alkaen. Opettajat osallistuvat koulutuksiin mielellään, jos he ovat itse saaneet vaikuttaa niiden sisältöön ja toteutukseen. Koulutuksissa tärkein on aihe ja ensisijaisesti odotukset kohdistuvat omaa osaamista syventäviin tietoihin ja taitoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla on paljon koulutustarpeita kaikilla osa-alueilla. Yksittäisen oppilaitoksen resurssit järjestää koulutusta ovat kuitenkin hyvin rajalliset, joten musiikkiopistojen kannattaisi tehdä yhteistyötä täydennyskoulutuksen järjestämisessä. Useamman opiston opettajien kokoaminen samaan koulutukseen mahdollistaisi ainekollegio- ja jopa opetusainekohtaiset koulutukset, joita oppilaitokset eivät yksin pysty tarjoamaan.
Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä ja siihen osallistui 115 opettajaa seitsemästä pirkanmaalaisesta musiikkiopistosta. Koulutustarpeita koskevien kysymysten pohjana olivat ammattikorkeakoulujen kompetenssivaatimukset. Tulosten perusteella yli puolella opettajista on kohtalainen tai suuri koulutustarve. Musiikillisen ja pedagogisen osaamisen täydentäminen sekä työhyvinvoinnin aiheet koettiin tärkeimmiksi. Koulutustarpeet olivat eri osa-alueilla varsin samansuuruiset, mutta yksittäisissä aiheissa ilmeni suuriakin eroja eri ainekollegioiden välillä. Tutkimus antoi koulutusten järjestämiseksi konkreettista tietoa aiheen ja kouluttajan valintamenettelystä alkaen. Opettajat osallistuvat koulutuksiin mielellään, jos he ovat itse saaneet vaikuttaa niiden sisältöön ja toteutukseen. Koulutuksissa tärkein on aihe ja ensisijaisesti odotukset kohdistuvat omaa osaamista syventäviin tietoihin ja taitoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla on paljon koulutustarpeita kaikilla osa-alueilla. Yksittäisen oppilaitoksen resurssit järjestää koulutusta ovat kuitenkin hyvin rajalliset, joten musiikkiopistojen kannattaisi tehdä yhteistyötä täydennyskoulutuksen järjestämisessä. Useamman opiston opettajien kokoaminen samaan koulutukseen mahdollistaisi ainekollegio- ja jopa opetusainekohtaiset koulutukset, joita oppilaitokset eivät yksin pysty tarjoamaan.