Konseptisuunnitelmasta toteutukseen : case Tretorn
Kälvinmäki, Miikka (2013)
Kälvinmäki, Miikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112092
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee kirjoittajan toteuttaman projektin ja samalla kertoo periaatteista konseptisuunnittelun takana. Tarkoituksena on selvittää millaiset asiat konseptisuunnitelmaa tehtäessä on otettava huomioon ja miten suunnitelmasta päädytään lopulliseen tuotteeseen.
Projektina on toteutettu Tretorn Finlandille uusi ulkoasu yrityksen internetsivuja varten. Tässä opinnäytetyössä pureudutaan konseptisuunnitelmaan markkinoinnin näkökulmasta, eikä niinkään oteta huomioon teknistä toteutusta. Vastaavasti työssä esitellään tulevaisuuden suunnitelmia konseptin jatkoa ajatellen ja pohditaan näkyvyyden parantamista, sekä visuaalisten keinojen käyttöä markkinointimateriaalissa.
Tätä opinnäytetyötä tehdessä kirjoittaja havaitsi kuinka suuressa arvossa taustatutkimus konseptisuunnittelussa on. Toisena tärkeänä asiana mainittakoon benchmarkingin tärkeys. Pelkästään se, että tietää niin sanotut muotisuunnat ei riitä. Suunnitellun benchmarkkauksen avulla päästään hyviin tuloksiin ja saadaan kallisarvoista materiaalia siitä mitä alalla tai kilpailijoilla tapahtuu.
Opinnäytetyö tarjoaa lukijalleen mahdollisuuden syventyä yhden projektin ajaksi konseptisuunnittelun maailmaan. Tässä työssä esiteltäviä konseptisuunnittelun keinoja ja otsikoita voi siis käyttää lähestulkoon minkä tahansa digitaalisen viestinnän konseptin kanssa työskenneltäessä.
Projektina on toteutettu Tretorn Finlandille uusi ulkoasu yrityksen internetsivuja varten. Tässä opinnäytetyössä pureudutaan konseptisuunnitelmaan markkinoinnin näkökulmasta, eikä niinkään oteta huomioon teknistä toteutusta. Vastaavasti työssä esitellään tulevaisuuden suunnitelmia konseptin jatkoa ajatellen ja pohditaan näkyvyyden parantamista, sekä visuaalisten keinojen käyttöä markkinointimateriaalissa.
Tätä opinnäytetyötä tehdessä kirjoittaja havaitsi kuinka suuressa arvossa taustatutkimus konseptisuunnittelussa on. Toisena tärkeänä asiana mainittakoon benchmarkingin tärkeys. Pelkästään se, että tietää niin sanotut muotisuunnat ei riitä. Suunnitellun benchmarkkauksen avulla päästään hyviin tuloksiin ja saadaan kallisarvoista materiaalia siitä mitä alalla tai kilpailijoilla tapahtuu.
Opinnäytetyö tarjoaa lukijalleen mahdollisuuden syventyä yhden projektin ajaksi konseptisuunnittelun maailmaan. Tässä työssä esiteltäviä konseptisuunnittelun keinoja ja otsikoita voi siis käyttää lähestulkoon minkä tahansa digitaalisen viestinnän konseptin kanssa työskenneltäessä.