Mäntsälän maine yritysten näkökulmasta : Case: Mäntsälän Yrityskehitys
Sallinen, Lahja (2013)
Sallinen, Lahja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Mäntsälän maine. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mäntsälän Yrityskehityksen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen maine Mäntsälällä on. Tutkimuksessa selvitettiin Mäntsälän mainetta kahden erilaisen kohderyhmän mielipiteiden avulla. Näitä kohderyhmiä olivat Mäntsälän Yrityskehityksen sidosryhmät ja mahdolliset asiakkaat. Tutkimuksen tulosten perusteella selvitettiin onko tarvetta toimenpiteille, joilla Mäntsälän kunnan mainetta kirkastettaisiin entisestään.
Tämän tutkimuksen pääongelma oli: Millainen maine Mäntsälällä on Mäntsälän Yrityskehityksen kanssa asioivien yritysten sekä pääkaupunkiseudun mahdollisten asiakkaiden näkökulmasta? Tut-kielman avulla saatiin uutta tietoa kaikille heille, joita Mäntsälän maine kiinnostaa. Lisäksi tutki-muksen avulla saatiin selville, onko Mäntsälän kuntaan juuri perustetulla holding-yhtiöllä vaikutusta kunnan maineeseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy maineen teoriaan. Lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta sekä internetiä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin empiiristä eli havainnoivaa tutkimustapaa. Kyselyä varten laadittiin Surveypal-ohjelman avulla kyselylomake, joka koostui yhteensä 11 erilaisesta kysymyksestä. Kyselyt lähetettiin 120 eri yritykseen, jotka sijaitsevat Mäntsälän lähistöllä tai pääkaupunkiseudulla. Suurin osa vastaajista oli yritysten päättäjiä.
Kyselylomakkeiden analysoinnin perusteella voitiin todeta, että Mäntsälän kunnan maine on positiivinen. Mäntsälän Yrityskehityksen toimintaan oltiin tyytyväisiä ja moni oli kokenut saavansa apua ja tukea heiltä. Vastaajien mielestä paikkakunnan maineella ja sijainnilla on vaikutusta yrityksen toimipaikan valintaan. Mäntsälän kunta on ollut aktiivinen ja kunnassa on tehty paljon työtä yritysten saamiseksi paikkakunnalle. Tämän olivat myös vastaajat huomanneet. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Mäntsälässä meneillään olevalla holding-yhtiö keskustelulla ei ole vaikutusta Mäntsälän maineeseen.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Mäntsälän kunnan markkinoinnissa käyttämä keltainen graafinen tunnusväri ei ole vielä saanut tarpeeksi tunnettuutta. Mäntsälän kunnan palveluja ja tapahtumia pitäisi pyrkiä tuomaan laajemmin esille. Kunnan tulisi olla entistä enemmän esillä julkisuudessa ja pyrkiä erottautumaan selkeämmin muista kunnista.
Tämän tutkimuksen pääongelma oli: Millainen maine Mäntsälällä on Mäntsälän Yrityskehityksen kanssa asioivien yritysten sekä pääkaupunkiseudun mahdollisten asiakkaiden näkökulmasta? Tut-kielman avulla saatiin uutta tietoa kaikille heille, joita Mäntsälän maine kiinnostaa. Lisäksi tutki-muksen avulla saatiin selville, onko Mäntsälän kuntaan juuri perustetulla holding-yhtiöllä vaikutusta kunnan maineeseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys liittyy maineen teoriaan. Lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta sekä internetiä. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin empiiristä eli havainnoivaa tutkimustapaa. Kyselyä varten laadittiin Surveypal-ohjelman avulla kyselylomake, joka koostui yhteensä 11 erilaisesta kysymyksestä. Kyselyt lähetettiin 120 eri yritykseen, jotka sijaitsevat Mäntsälän lähistöllä tai pääkaupunkiseudulla. Suurin osa vastaajista oli yritysten päättäjiä.
Kyselylomakkeiden analysoinnin perusteella voitiin todeta, että Mäntsälän kunnan maine on positiivinen. Mäntsälän Yrityskehityksen toimintaan oltiin tyytyväisiä ja moni oli kokenut saavansa apua ja tukea heiltä. Vastaajien mielestä paikkakunnan maineella ja sijainnilla on vaikutusta yrityksen toimipaikan valintaan. Mäntsälän kunta on ollut aktiivinen ja kunnassa on tehty paljon työtä yritysten saamiseksi paikkakunnalle. Tämän olivat myös vastaajat huomanneet. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Mäntsälässä meneillään olevalla holding-yhtiö keskustelulla ei ole vaikutusta Mäntsälän maineeseen.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Mäntsälän kunnan markkinoinnissa käyttämä keltainen graafinen tunnusväri ei ole vielä saanut tarpeeksi tunnettuutta. Mäntsälän kunnan palveluja ja tapahtumia pitäisi pyrkiä tuomaan laajemmin esille. Kunnan tulisi olla entistä enemmän esillä julkisuudessa ja pyrkiä erottautumaan selkeämmin muista kunnista.