Ammattitaitovaatimukset puhelimessa tapahtuvaan hoidontarpeen arviointiin
Hilama, Pirjo; Lattunen, Kirsimarja (2013)
Hilama, Pirjo
Lattunen, Kirsimarja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata puhelimessa tehtävän hoidontarpeen arvioinnin ammattitaitovaatimuksia. Kyselytutkimuksen avulla kartoitimme, mitä tekijöitä hoitotyön ammattilaiset kokevat tärkeäksi tehdessään hoidontarpeen arviointia puhelimessa. Kokemusten mukaan hoidon tarpeen arviointi vaatii erityisesti arvioinnin merkityksen ymmärtämistä niin potilaan, terveydenhuollon organisaation kuin yhteiskunnan kannalta.
Tutkimuksessa yhdistettiin laadullinen ja määrällinen tutkimusote. Webropol -alustan kautta tehty kysely suoritettiin ajalla 5. – 12.2.2013 kahdessa eri organisaatiossa, yksityisessä ja julkisessa terveydenhuollon keskitetyssä puhelinpalveluyksikössä. Kysely kohdennettiin niille hoitotyön ammattilaisille, jotka tekevät hoidontarpeen arviointia puhelimessa. Vastausprosentiksi muodostui 72%. Aineiston analysointimenetelmä käytettiin abduktiivista päättelyä.
Tulosten mukaan terveydenhuollon alan ammattilaiset kokivat tärkeimmäksi asiaksi käytännön työskentelytaidot ja sen avulla hankitun osaamisen. Seuraavaksi korostuivat päätöksenteko- ja priorisointitaidot. Kolmanneksi tärkeimmäksi koettiin vuorovaikutukseen liittyvät seikat kuten kommunikaatioon, persoonallisuuteen ja asenteeseen liittyvät tekijät. Neljänneksi tärkeimmäksi koettiin näyttöön perustuva hoitotyö ja sen hyödyntäminen puhelimessa annettavassa ohjauksessa ja neuvonnassa. Viidenneksi tärkeimmäksi koettiin koulutus ja työkokemus. Näistä kokonaisuuksista johdetut ammattitaitovaatimukset on esitelty tarkemmin tulosten yhteenvedossa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää puhelinpalveluhenkilöstön rekrytoinnissa ja puhelinpalvelussa työskentelevien hoitajien täydennyskoulutuksessa. Jatkotutkimuksen aiheiksi nousevat puhelinohjauksen kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden arviointi sekä puhelimitse tehdyn hoidontarpeen arvioinnin osuvuuden selvittäminen hyödyntäen perusterveydenhuollon kansainvälistä ICPC2 koodistoa.
Tutkimuksessa yhdistettiin laadullinen ja määrällinen tutkimusote. Webropol -alustan kautta tehty kysely suoritettiin ajalla 5. – 12.2.2013 kahdessa eri organisaatiossa, yksityisessä ja julkisessa terveydenhuollon keskitetyssä puhelinpalveluyksikössä. Kysely kohdennettiin niille hoitotyön ammattilaisille, jotka tekevät hoidontarpeen arviointia puhelimessa. Vastausprosentiksi muodostui 72%. Aineiston analysointimenetelmä käytettiin abduktiivista päättelyä.
Tulosten mukaan terveydenhuollon alan ammattilaiset kokivat tärkeimmäksi asiaksi käytännön työskentelytaidot ja sen avulla hankitun osaamisen. Seuraavaksi korostuivat päätöksenteko- ja priorisointitaidot. Kolmanneksi tärkeimmäksi koettiin vuorovaikutukseen liittyvät seikat kuten kommunikaatioon, persoonallisuuteen ja asenteeseen liittyvät tekijät. Neljänneksi tärkeimmäksi koettiin näyttöön perustuva hoitotyö ja sen hyödyntäminen puhelimessa annettavassa ohjauksessa ja neuvonnassa. Viidenneksi tärkeimmäksi koettiin koulutus ja työkokemus. Näistä kokonaisuuksista johdetut ammattitaitovaatimukset on esitelty tarkemmin tulosten yhteenvedossa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää puhelinpalveluhenkilöstön rekrytoinnissa ja puhelinpalvelussa työskentelevien hoitajien täydennyskoulutuksessa. Jatkotutkimuksen aiheiksi nousevat puhelinohjauksen kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden arviointi sekä puhelimitse tehdyn hoidontarpeen arvioinnin osuvuuden selvittäminen hyödyntäen perusterveydenhuollon kansainvälistä ICPC2 koodistoa.