Puheäänen käyttö musiikkileikkikoulussa
Kreus, Ronja (2013)
Kreus, Ronja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012034
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista apua on saatavilla musiikkileikkikoulun opettajien puheäänen ongelmiin sekä ongelmien ennalta ehkäisyyn. Aihe on tärkeä, koska musiikkileikkikoulun opettajilla on äänenkäytöllisesti vaativat olosuhteet eikä opetukseen sisälly erikseen puheäänen oppitunteja.
Tutkin aihetta lähdekirjallisuutta ja -videoita hyväksi käyttäen sekä haastattelin tutkimukseen kahta musiikkileikkikoulun opettajan työtä tehnyttä laulunopettajaa, joista toisella tiesin jo olleen ongelmia äänen kanssa. Poimin lähteistä ja haastatteluista apumenetelmiä ongelmiin sekä ongelmia ehkäiseviä keinoja.
Tutkimuksessani tulin siihen tulokseen, että apua on saatavilla, mutta ei kohdistettuna musiikkileikkikoulun opettajille. Vaikka äänenkäytöstä on olemassa varsin hyvää materiaalia laulajille ja erikseen puheääntä paljon työssään käyttäville, ei näitä yhdessä käyttäville ole omaa materiaalia.
Tutkin aihetta lähdekirjallisuutta ja -videoita hyväksi käyttäen sekä haastattelin tutkimukseen kahta musiikkileikkikoulun opettajan työtä tehnyttä laulunopettajaa, joista toisella tiesin jo olleen ongelmia äänen kanssa. Poimin lähteistä ja haastatteluista apumenetelmiä ongelmiin sekä ongelmia ehkäiseviä keinoja.
Tutkimuksessani tulin siihen tulokseen, että apua on saatavilla, mutta ei kohdistettuna musiikkileikkikoulun opettajille. Vaikka äänenkäytöstä on olemassa varsin hyvää materiaalia laulajille ja erikseen puheääntä paljon työssään käyttäville, ei näitä yhdessä käyttäville ole omaa materiaalia.