Käyttäjäkertomusten kerääminen erityistä tukea tarvitsevilta loppukäyttäjiltä Learning Café -menetelmän avulla
Saukko, Katri (2013)
Saukko, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on käyttäjäkertomusten kerääminen erityistä tukea tarvitsevilta loppukäyttäjiltä Learning Café -menetelmän avulla. Ammattiopisto Luovissa käynnistyi vuoden 2011 alussa tiedonhallintaprojekti, jonka yksi osa on opiskelijoiden verkkopalvelun uudistaminen ja kehittäminen.
Luovissa opiskelee henkilöitä, jotka tarvitsevat terveydellisistä tai muista syistä opinnoissaan ja työllistymisessään erityistä ohjausta, neuvontaa ja tukea. Opiskelijoiden omat tarpeet ja toiveet haluttiin huomioida heille suunnatun verkkopalvelun uudistamisessa. Opiskelijoiden tarpeiden ja toiveiden keräämiseen haluttiin kuitenkin löytää uusi tapa. Aikaisemmat yritykset kerätä opiskelijoiden mielipiteitä edellisten vastaavien projektien yhteydessä eivät olleet tuottaneet toivottuja tuloksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen vaatimustenkeräysmenetelmä käyttäjäkertomustekniikka on. Lisäksi tarkoituksena on tutkia, saadaanko erityistä tukea tarvitsevilta opiskelijoilta käyttäjäkertomuksia Learning Café -menetelmän avulla. Kolmanneksi tarkoituksena on tutkia, millaiseksi erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat kokevat verkkopalvelua koskevien kehittämisehdotusten antamisen Learning Café -menetelmän avulla.
Opinnäytetyön empiirisen osion aineisto kerättiin järjestämällä kolme työpajaa. Työpajojen järjestämisessä hyödynnettiin Learning Café -menetelmää. Kirjoitustyöpajojen tuloksena syntyi kolme muistiota – yksi kustakin työpajasta. Käyttäjäkertomukset ja Learning Café -ryhmämenetelmä osoittautuivat erittäin hyväksi ja toisiaan tukevaksi pariksi. Menetelmien yhdistelmällä saatiin runsaasti käyttä- jäkertomuksiksi tulkittavia vastauksia. Menetelmien yhdistelmällä saatiin varsinaisten käyttäjäkertomusten lisäksi myös muita tiedonhallintahankkeessa hyödynnettäviä tietoja. Työpajojen järjestämisen yhteydessä kerätyn palautteen mukaan opiskelijat pitivät työskentelytapaa hyvänä. Lisäksi työpajoihin osallistuneet olivat hyvillään siitä, että heidän mielipiteensä haluttiin kuulla ja ottaa huomioon.
Luovissa opiskelee henkilöitä, jotka tarvitsevat terveydellisistä tai muista syistä opinnoissaan ja työllistymisessään erityistä ohjausta, neuvontaa ja tukea. Opiskelijoiden omat tarpeet ja toiveet haluttiin huomioida heille suunnatun verkkopalvelun uudistamisessa. Opiskelijoiden tarpeiden ja toiveiden keräämiseen haluttiin kuitenkin löytää uusi tapa. Aikaisemmat yritykset kerätä opiskelijoiden mielipiteitä edellisten vastaavien projektien yhteydessä eivät olleet tuottaneet toivottuja tuloksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen vaatimustenkeräysmenetelmä käyttäjäkertomustekniikka on. Lisäksi tarkoituksena on tutkia, saadaanko erityistä tukea tarvitsevilta opiskelijoilta käyttäjäkertomuksia Learning Café -menetelmän avulla. Kolmanneksi tarkoituksena on tutkia, millaiseksi erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat kokevat verkkopalvelua koskevien kehittämisehdotusten antamisen Learning Café -menetelmän avulla.
Opinnäytetyön empiirisen osion aineisto kerättiin järjestämällä kolme työpajaa. Työpajojen järjestämisessä hyödynnettiin Learning Café -menetelmää. Kirjoitustyöpajojen tuloksena syntyi kolme muistiota – yksi kustakin työpajasta. Käyttäjäkertomukset ja Learning Café -ryhmämenetelmä osoittautuivat erittäin hyväksi ja toisiaan tukevaksi pariksi. Menetelmien yhdistelmällä saatiin runsaasti käyttä- jäkertomuksiksi tulkittavia vastauksia. Menetelmien yhdistelmällä saatiin varsinaisten käyttäjäkertomusten lisäksi myös muita tiedonhallintahankkeessa hyödynnettäviä tietoja. Työpajojen järjestämisen yhteydessä kerätyn palautteen mukaan opiskelijat pitivät työskentelytapaa hyvänä. Lisäksi työpajoihin osallistuneet olivat hyvillään siitä, että heidän mielipiteensä haluttiin kuulla ja ottaa huomioon.