Minä, muoti ja media
Perttula, Elina (2013)
Perttula, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053012009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alle 40 -vuotiaiden naisten muodin kulutus ja median vaikutus kohderyhmän kulutusvalintoihin muotikaupan parissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten sosiaalinen media, erityisesti muotiblogit, vaikuttavat alle 40-vuotiaiden naisten muotituotteiden ostokäyttäytymiseen.
Teoriaosiossa perehdyttiin muotikauppaan ja sosiaaliseen mediaan sekä tarkasteltiin naisia kuluttajina, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostokäyttäytymisen vaiheita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineiston keräämiseen käytettiin E-lomaketta, jonka kautta suoritettu kysely toteutettiin Facebook- sivustolla. Vastauksien esittämiseen käytettiin kuvioita sekä sanallisia selityksiä. Tavoitteena oli esittää vastaukset selkeästi ja havainnoida niiden eroavuudet.
Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla saatiin selville, että noin puolet alle 40-vuotiaista seurasi muotikauppojen toimintaa Facebookin tai muun sosiaalisen median kautta ja vähän alle puolet kertoi lukevansa muotiblogeja. Muotiblogeja seuraavista naisista yli puolet lukee blogeja vähintään muutaman kerran kuukaudessa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että muotiblogien koettiin antavan tietoa varsinkin eri brändeistä ja eri ostopaikoista. Eniten naiset kokivat saavansa tietoa uusista pukeutumisideoista ja vähiten tietoa tuotteiden hinnoista. Suurin osa alle 40-vuotiasta naisista osti muotituotteita 2-3 kertaa kuukaudessa ja suurimpia vaikuttajia ostopäätöksen kohdalla olivat naisten oma elämäntyyli ja persoonallisuus.
Teoriaosiossa perehdyttiin muotikauppaan ja sosiaaliseen mediaan sekä tarkasteltiin naisia kuluttajina, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostokäyttäytymisen vaiheita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineiston keräämiseen käytettiin E-lomaketta, jonka kautta suoritettu kysely toteutettiin Facebook- sivustolla. Vastauksien esittämiseen käytettiin kuvioita sekä sanallisia selityksiä. Tavoitteena oli esittää vastaukset selkeästi ja havainnoida niiden eroavuudet.
Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla saatiin selville, että noin puolet alle 40-vuotiaista seurasi muotikauppojen toimintaa Facebookin tai muun sosiaalisen median kautta ja vähän alle puolet kertoi lukevansa muotiblogeja. Muotiblogeja seuraavista naisista yli puolet lukee blogeja vähintään muutaman kerran kuukaudessa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että muotiblogien koettiin antavan tietoa varsinkin eri brändeistä ja eri ostopaikoista. Eniten naiset kokivat saavansa tietoa uusista pukeutumisideoista ja vähiten tietoa tuotteiden hinnoista. Suurin osa alle 40-vuotiasta naisista osti muotituotteita 2-3 kertaa kuukaudessa ja suurimpia vaikuttajia ostopäätöksen kohdalla olivat naisten oma elämäntyyli ja persoonallisuus.