VIP-tuotemyynnin seurantatutkimus, Pori Jazz 66 ry
Rantanen, Eeva (2013)
Rantanen, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011943
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena ja tavoitteena oli selvittää Pori Jazz 66 ry:n VIP-tuotemyynnin vuorovaikutusta ja myynti-informaatiota myyntitilanteessa kyselylomakkeen avulla. Tutkimuslomake rakennettiin näiden tutkittavien asioiden perusteella ja se koostui taustatiedoista, myyjän ja asiakkaan välisestä ensikontaktista, yhteydenpidosta sekä jälkihoidosta. Kyselylomakkeen avoimien kysymysten avulla pyrittiin selvittämään vastaajien tuntemuksia sekä mielipiteitä. Vastausten avulla pyrittiin saamaan myyntiprosessin mahdolliset ongelmakohdat ja kehitysehdotukset esiin. Kyselylomake lähetettiin Pori Jazz 66 ry:n VIP-tuotteen vuoden 2012 festivaalille ostaneille henkilöille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan myyntiprosessin kulku vaihe vaiheelta ja myyntityössä keskitytään lähinnä henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä myyntiyössä menestymiseen vaikuttaviin seikkoihin. Nämä yhdessä toimivat työn teoreettisena viitekehyksenä.
Tämä tutkimus oli empiirinen survey-tutkimus ja menetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kysely suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen perusteella myyntitilanteen vuorovaikutusta ja myynti-informaatiota pidettiin pääsääntöisesti hyvänä. Myyjää pidettiin ystävällisenä, osaavana sekä palveluhalukkaana. Tulosten mukaan tuotteista annettu informaatio oli riittävää sekä tuotteen sisältöä pidettiin selkeänä. Avoimien kysymysten avulla saatiin selville vastaajien mielipiteitä liittyen ensikontaktin yhteydenottotapaan ja sen merkitykseen, ostopäätökseen vaikuttaneisiin seikkoihin sekä yhteydenpidon tarpeellisuuteen ennen tilaisuutta ja tilaisuuden jälkeen. Suuria ongelmakohtia ei kuitenkaan tulosten perusteella noussut esiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan myyntiprosessin kulku vaihe vaiheelta ja myyntityössä keskitytään lähinnä henkilökohtaiseen myyntityöhön sekä myyntiyössä menestymiseen vaikuttaviin seikkoihin. Nämä yhdessä toimivat työn teoreettisena viitekehyksenä.
Tämä tutkimus oli empiirinen survey-tutkimus ja menetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kysely suoritettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen perusteella myyntitilanteen vuorovaikutusta ja myynti-informaatiota pidettiin pääsääntöisesti hyvänä. Myyjää pidettiin ystävällisenä, osaavana sekä palveluhalukkaana. Tulosten mukaan tuotteista annettu informaatio oli riittävää sekä tuotteen sisältöä pidettiin selkeänä. Avoimien kysymysten avulla saatiin selville vastaajien mielipiteitä liittyen ensikontaktin yhteydenottotapaan ja sen merkitykseen, ostopäätökseen vaikuttaneisiin seikkoihin sekä yhteydenpidon tarpeellisuuteen ennen tilaisuutta ja tilaisuuden jälkeen. Suuria ongelmakohtia ei kuitenkaan tulosten perusteella noussut esiin.