The Impact of Management Negligence on Inventory Results : Case Study: Company X
Lehesjoki, Tomi (2013)
Lehesjoki, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011906
Tiivistelmä
Toiminnan Johtamisen Laiminlyönnin Vaikutus Inventaariotulokseen
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Yhtiö X:n myymälätason niitä toiminnan alueita, joista heikot inventaariotulokset johtuvat. Selkeimmät prosessit käydään läpi pääpiirteitäin, minkä tarkoituksena on osoittaa, miten niihin kohdistuva puutteellinen toiminta osoittautuu ongelmalliseksi luoden luultua suurempaa inventaariohävikkiä eli rahallista tappiota. Näiden havaintojen perusteella Yhtiö X:n tulisi pystyä kohdistetusti luomaan parannusmenetelmiä eri prosessien osalta, tavoitteenaan yksinkertaisesti erilaisten hävikkien minimointi ja operatiivisen toiminnallisuuden tehostaminen.
Tekijä aloitti tutkimuksensa opiskelemalla inventaarioihin liittyvää teoriaa. Tämä mahdollisti sen, että erilaisten prosessien käsitteellisyys sisäistettiin, jonka jälkeen oli tehokkaampaa tehdä havaintoja eri inventaarioissa. Tekijä osallistui myös inventaario intensiiviseen projektiin, jonka jälkeen erilaiset tutkimuskohteet varmistuivat. Teorian opiskelun ja konkreettisten havaintojen avulla pystyttiin määrittämään yhtiön heikoimmat toiminnalliset kohteet.
Teorian opiskelun jälkeen tekijä vieraili yhteensä seitsemässä inventaariossa, joissa tehtiin lukuisia havaintoja - niin loogisten oletusten kuin aksioomien perusteella. Haastatteluja tehtiin kaikille myymälöiden toimihenkilöille myyjistä aluepäälliköihin asti. Näiden haastatteluiden tarkoituksena oli saada todenmukainen kuva siitä, miten eri prosesseja noudatetaan myymälöissä. Ennalta määritetyistä kysymyksistä koostuva kvantitatiivinen tutkimus oli myös olennainen osa empiiristä tutkimusta myymälävierailuiden aikana.
Tutkimus osoitti, että niin vaillinainen toiminnan johtaminen kuin omaehtoinen prosessien laiminlyönti molemmat vaikuttavat inventaariotulokseen negatiivisella tavalla. Useiden prosessien pienimuotoinen laiminlyönti pitkällä aikavälillä kasaantuu lopulta inventaarioheitoksi. Heikosti organisoitu inventaariolaskenta esimerkiksi heikensi laskijoiden motivaatiota. Teoreettisen tietämyksen taso osoittautui myös luultua heikommaksi. Nämä ja monet muut esimerkit estävät myymälöitä pääsemästä inventaariotavoitteisiinsa.
Tutkimuksen havaintojen suoma etu on se, että Yhtiö X on nyt tietoisempi myymälöidensä toiminnallisuudestaan. Erinäisiä parannusmetodeja pystytään nyt keskitetysti kohdistamaan niihin osa-alueihin, joista inventaarioheittoja syntyy. Tämä opinnäytetyö havainnollistaa pienten asioiden merkityksen, mitä Yhtiö X:n toiminnallisen mittakaavan laajuuden ohessa monen on vaikea käsittää.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Yhtiö X:n myymälätason niitä toiminnan alueita, joista heikot inventaariotulokset johtuvat. Selkeimmät prosessit käydään läpi pääpiirteitäin, minkä tarkoituksena on osoittaa, miten niihin kohdistuva puutteellinen toiminta osoittautuu ongelmalliseksi luoden luultua suurempaa inventaariohävikkiä eli rahallista tappiota. Näiden havaintojen perusteella Yhtiö X:n tulisi pystyä kohdistetusti luomaan parannusmenetelmiä eri prosessien osalta, tavoitteenaan yksinkertaisesti erilaisten hävikkien minimointi ja operatiivisen toiminnallisuuden tehostaminen.
Tekijä aloitti tutkimuksensa opiskelemalla inventaarioihin liittyvää teoriaa. Tämä mahdollisti sen, että erilaisten prosessien käsitteellisyys sisäistettiin, jonka jälkeen oli tehokkaampaa tehdä havaintoja eri inventaarioissa. Tekijä osallistui myös inventaario intensiiviseen projektiin, jonka jälkeen erilaiset tutkimuskohteet varmistuivat. Teorian opiskelun ja konkreettisten havaintojen avulla pystyttiin määrittämään yhtiön heikoimmat toiminnalliset kohteet.
Teorian opiskelun jälkeen tekijä vieraili yhteensä seitsemässä inventaariossa, joissa tehtiin lukuisia havaintoja - niin loogisten oletusten kuin aksioomien perusteella. Haastatteluja tehtiin kaikille myymälöiden toimihenkilöille myyjistä aluepäälliköihin asti. Näiden haastatteluiden tarkoituksena oli saada todenmukainen kuva siitä, miten eri prosesseja noudatetaan myymälöissä. Ennalta määritetyistä kysymyksistä koostuva kvantitatiivinen tutkimus oli myös olennainen osa empiiristä tutkimusta myymälävierailuiden aikana.
Tutkimus osoitti, että niin vaillinainen toiminnan johtaminen kuin omaehtoinen prosessien laiminlyönti molemmat vaikuttavat inventaariotulokseen negatiivisella tavalla. Useiden prosessien pienimuotoinen laiminlyönti pitkällä aikavälillä kasaantuu lopulta inventaarioheitoksi. Heikosti organisoitu inventaariolaskenta esimerkiksi heikensi laskijoiden motivaatiota. Teoreettisen tietämyksen taso osoittautui myös luultua heikommaksi. Nämä ja monet muut esimerkit estävät myymälöitä pääsemästä inventaariotavoitteisiinsa.
Tutkimuksen havaintojen suoma etu on se, että Yhtiö X on nyt tietoisempi myymälöidensä toiminnallisuudestaan. Erinäisiä parannusmetodeja pystytään nyt keskitetysti kohdistamaan niihin osa-alueihin, joista inventaarioheittoja syntyy. Tämä opinnäytetyö havainnollistaa pienten asioiden merkityksen, mitä Yhtiö X:n toiminnallisen mittakaavan laajuuden ohessa monen on vaikea käsittää.