TUTO Tietäjä -pelisovellus : mainospeli Internet-markkinoinnin tueksi
Suomi, Niko (2013)
Suomi, Niko
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011894
Tiivistelmä
Toimeksiantajana toimivan TUTO Hockey Oy:n toiveena oli saada Internet-markkinoinnin tueksi ratkaisu jääkiekkokauden jälkeiselle ajalle. Tuona aikana Internet-sivustoille päivitettävästä materiaalista on puutetta, minkä vuoksi myös vierailujen määrä Internet-sivustolla laskee.
Ratkaisuna TUTO Hockey Oy:lle toteutettiin mainospelisovellus, jonka kehittämistä varten kerättiin ensin taustatietoja mainospelien ominaispiirteistä. Tämän lisäksi tutkittiin muiden jääkiekkoseurojen luomia sovellusratkaisuja. Taustatietojen perusteellla luotiin tietokilpailu pelityyppinen mainospelisovellus, joka sisältää mainospeleille ominaisia piirteitä, kuten pelaajan koukuttaminen ja yhteisöllisyys, kuitenkaan tärkeintä eli mainostamista unohtamatta.
Mainospeli toteutettiin Unity 3D -pelimoottorin tarjoamassa kehitysympäristössä, MySQL-tietokantayhteyden, XML-merkintäkielen ja C#- sekä PHP-ohjelmointikielien avulla. Lisäksi toteutuksessa käytettiin avuksi Autodesk 3Ds Max-, Adobe Photoshop- ja Audacity-ohjelmistojen tarjoamia toiminnallisuuksia.
Tuloksena saatiin tuotettua TUTO Tietäjä -nimeä kantava mainospelisovellus, jossa normaali tietokilpailu pelityyppi yhdistettiin uudenlaisella lähestymistavalla jääkiekko- ja TUTO Hockey -teemaiseen ulkoasuun ja sisältöön.
Urheiluseuroihin ja pelisovelluksiin liittyen teetettiin myös kysely, johon vastasi 75 ihmistä. Kyselyn perusteella saatiin tietoa siitä minkälaisia sovelluksia kyselyyn vastanneet toivoisivat urheiluseuroilta ilmestyvän ja minkälaisia ominaisuuksia sovellusten toivottiin sisältävän.
Ratkaisuna TUTO Hockey Oy:lle toteutettiin mainospelisovellus, jonka kehittämistä varten kerättiin ensin taustatietoja mainospelien ominaispiirteistä. Tämän lisäksi tutkittiin muiden jääkiekkoseurojen luomia sovellusratkaisuja. Taustatietojen perusteellla luotiin tietokilpailu pelityyppinen mainospelisovellus, joka sisältää mainospeleille ominaisia piirteitä, kuten pelaajan koukuttaminen ja yhteisöllisyys, kuitenkaan tärkeintä eli mainostamista unohtamatta.
Mainospeli toteutettiin Unity 3D -pelimoottorin tarjoamassa kehitysympäristössä, MySQL-tietokantayhteyden, XML-merkintäkielen ja C#- sekä PHP-ohjelmointikielien avulla. Lisäksi toteutuksessa käytettiin avuksi Autodesk 3Ds Max-, Adobe Photoshop- ja Audacity-ohjelmistojen tarjoamia toiminnallisuuksia.
Tuloksena saatiin tuotettua TUTO Tietäjä -nimeä kantava mainospelisovellus, jossa normaali tietokilpailu pelityyppi yhdistettiin uudenlaisella lähestymistavalla jääkiekko- ja TUTO Hockey -teemaiseen ulkoasuun ja sisältöön.
Urheiluseuroihin ja pelisovelluksiin liittyen teetettiin myös kysely, johon vastasi 75 ihmistä. Kyselyn perusteella saatiin tietoa siitä minkälaisia sovelluksia kyselyyn vastanneet toivoisivat urheiluseuroilta ilmestyvän ja minkälaisia ominaisuuksia sovellusten toivottiin sisältävän.