”Tuo hetki, pieni kosketus, aikamoinen kohtaaminen” : Vuorovaikutus asiakastyössä etsivän nuorisotyöntekijän kokemana
Kemp, Päivi (2013)
Kemp, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa, luokitella ja analysoida etsivässä nuorisotyössä toimivien ammattilaisten vuorovaikutusosaamista ja ammatillisuutta heidän kokemuksiensa ja luonnehdintojensa pohjalta. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli kehittää etsivää nuorisotyötä tekevien käyttöön vuorovaikutusta ja oman työn reflektointia helpottava työskentelymenetelmä. Opinnäytetyöprosessin edetessä syntyi vuorovaikutus- ja ohjaustilanteiden arviointimittari Kompassi, jonka juuret ovat sosiaali- ja terveysalan kehittämistyössä ja voimavarakeskeisessä asiakas- ja potilasohjauksessa. Kompassi-arviointimittarin käyttö soveltuu erityyppisiin asiakastyön konteksteihin ja opinnäytetyön kehittämisosion lopussa on esitetty, miten Kompassia voisi hyödyntää osana Humanistisen ammattikorkeakoulun etsivän nuorisotyön täydennyskoulutuksen opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä kerättiin kirjoitelma-aineistoa, jossa etsittiin vastauksia esimerkiksi siihen, miten etsivää nuorisotyötä tekevät ammattilaiset määrittelevät työssä tarvittavan vuorovaikutusosaamisen ja kuvailevat ammatillisuuttaan vuorovaikutustilanteessa asiakkaan kanssa, millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet ovat herättäneet, millä tavalla etsivät ovat käsitelleet vuorovaikutustilanteissa kokemiansa tunteita ja kenen/ keiden kanssa ja miten he ovat purkaneet tai reflektoineet asiakastilanteita.
Tutkimuksen teoreettisena lähestymistapana on fenomenografia, jonka tavoitteena on kuvata ja ymmärtää tutkittavien kokemuksia eri ilmiöistä. Se, että ihmisten kokemukset vaihtelevat ja ilmenevät heille eri tavoin heidän maailmassaan, luonnehtii fenomenografisen tutkimuksen pyrkimyksiä. Etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä kerätyn kirjoitelma-aineiston pohjalta muotoutui viisi kategoriaa, joissa ammatillisuus yhdistyy henkilön persoonalliseen työotteeseen ja tapaan olla vuorovaikutuksessa asi-akkaan kanssa.
Vuorovaikutusosaamisen ydinkohtana on tietoisen vuorovaikutusstrategian ja kohtaamisen tavan valitseminen vuorovaikutustilanteissa. Asiakkaan antama palaute ja luottamuksen osoitukset kertovat siitä, miten etsivä on työssään tavoittanut asiakkaan tunnetasolla. Etsivä nuorisotyöntekijä hyödyntää työssään omaa persoonaansa; omasta itsestä kertominen asiakkaalle on syventänyt luottamusta. Etsivän nuorisotyöntekijän työssä tunteilla ja niiden hyväksymisellä on merkittävä rooli. Asiakkaan tunteet on otettava vastaan ja hyväksyttävä myös omat tilanteeseen tai asiakkaan kertomiin elämänkohtaloihin liittyvät tunteet, sekä kyettävä säilyttämään toimintakykynsä voimakkaista tunnekokemuksista huolimatta. Etsivän nuorisotyön lähestymistapaan kuuluu pyrkimys kohdata asiakas ja hänen elämäntilanteensa kokonaisuutena. Ihmiskäsityksen voisi siis katsoa olevan paitsi humanistinen, jopa holistinen, kokonaisvaltainen. Vuorovaikutustilanteen merkityksellisyys muodostuu asiakkaan kanssa koetusta yhteyden tunteesta ja moniulotteisesta vuorovaikutuksesta. Etsivät nuorisotyöntekijät pitävät kollegiaalista jakamista tärkeänä, tapahtui se sitten oman työparin tai toisesta työyhteisöstä tulevan työparin, työryhmän tai esimiehen kanssa. Työssä jaksamista tukevat omassa yhteisössä työlle saatu tuki, työnohjaus ja myös asiakastyössä koettu vuorovaikutus.
Opinnäytteen tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu ja se liittyy etsivän nuorisotyön 10 op:n täydennyskoulutuksen kehittämiseen, jota Humak järjestää ensimmäisenä Suomessa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä kerättiin kirjoitelma-aineistoa, jossa etsittiin vastauksia esimerkiksi siihen, miten etsivää nuorisotyötä tekevät ammattilaiset määrittelevät työssä tarvittavan vuorovaikutusosaamisen ja kuvailevat ammatillisuuttaan vuorovaikutustilanteessa asiakkaan kanssa, millaisia tunteita vuorovaikutustilanteet ovat herättäneet, millä tavalla etsivät ovat käsitelleet vuorovaikutustilanteissa kokemiansa tunteita ja kenen/ keiden kanssa ja miten he ovat purkaneet tai reflektoineet asiakastilanteita.
Tutkimuksen teoreettisena lähestymistapana on fenomenografia, jonka tavoitteena on kuvata ja ymmärtää tutkittavien kokemuksia eri ilmiöistä. Se, että ihmisten kokemukset vaihtelevat ja ilmenevät heille eri tavoin heidän maailmassaan, luonnehtii fenomenografisen tutkimuksen pyrkimyksiä. Etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä kerätyn kirjoitelma-aineiston pohjalta muotoutui viisi kategoriaa, joissa ammatillisuus yhdistyy henkilön persoonalliseen työotteeseen ja tapaan olla vuorovaikutuksessa asi-akkaan kanssa.
Vuorovaikutusosaamisen ydinkohtana on tietoisen vuorovaikutusstrategian ja kohtaamisen tavan valitseminen vuorovaikutustilanteissa. Asiakkaan antama palaute ja luottamuksen osoitukset kertovat siitä, miten etsivä on työssään tavoittanut asiakkaan tunnetasolla. Etsivä nuorisotyöntekijä hyödyntää työssään omaa persoonaansa; omasta itsestä kertominen asiakkaalle on syventänyt luottamusta. Etsivän nuorisotyöntekijän työssä tunteilla ja niiden hyväksymisellä on merkittävä rooli. Asiakkaan tunteet on otettava vastaan ja hyväksyttävä myös omat tilanteeseen tai asiakkaan kertomiin elämänkohtaloihin liittyvät tunteet, sekä kyettävä säilyttämään toimintakykynsä voimakkaista tunnekokemuksista huolimatta. Etsivän nuorisotyön lähestymistapaan kuuluu pyrkimys kohdata asiakas ja hänen elämäntilanteensa kokonaisuutena. Ihmiskäsityksen voisi siis katsoa olevan paitsi humanistinen, jopa holistinen, kokonaisvaltainen. Vuorovaikutustilanteen merkityksellisyys muodostuu asiakkaan kanssa koetusta yhteyden tunteesta ja moniulotteisesta vuorovaikutuksesta. Etsivät nuorisotyöntekijät pitävät kollegiaalista jakamista tärkeänä, tapahtui se sitten oman työparin tai toisesta työyhteisöstä tulevan työparin, työryhmän tai esimiehen kanssa. Työssä jaksamista tukevat omassa yhteisössä työlle saatu tuki, työnohjaus ja myös asiakastyössä koettu vuorovaikutus.
Opinnäytteen tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu ja se liittyy etsivän nuorisotyön 10 op:n täydennyskoulutuksen kehittämiseen, jota Humak järjestää ensimmäisenä Suomessa.