Analyzing the CSR issues on the Finnish Grocery Trade Association members' websites
Junnilainen, Kristiina (2013)
Junnilainen, Kristiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida yhteiskuntavastuuseen liittyviä asioita Suomen Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) jäsenien internetsivuilla ja etsiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia internetsivujen välillä. Lisäksi opinnäytetyö antaa yleiskatsauksen yhteiskuntavastuusta ja sen raportoinnista sekä viestinnästä.
Teoriaosuuteen yhteiskuntavastuu- sekä viestintätietoa hankittiin kirjoista, artikkeleista sekä internet lähteistä.
Empiriaosuutta varten tietoa hankittiin PTY:n jäsenien internetsivuilta. Tieto hankittiin käyttämällä taulukkoa, joka pohjautui teoriatietoon. Jokaisen jäsenen internetsivuille käytettiin samanlaista taulukkoa. Taulukkojen tulosten pohjalta etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia internetsivujen välillä. Tuloksia vertail-tiin myös teoriaosuuteen.
Tulokset osoittivat, että internetsivujen välillä on paljon yhtäläisyyksiä yhteiskuntavastuutiedoissa mutta myös parantamisen varaa on. Tuloksien pohjalta voitiin olettaa, että kattavimmat vastuullisuussivut löytyivät Keskolta. Tutkimus osoitti myös, että eniten yhtäläisyyksiä löytyi Keskon ja SOK:n internetsivujen väliltä, ja Keskon ja Suomen Lähikaupan internetsivujen väliltä eniten eroavaisuuksia.
Teoriaosuuteen yhteiskuntavastuu- sekä viestintätietoa hankittiin kirjoista, artikkeleista sekä internet lähteistä.
Empiriaosuutta varten tietoa hankittiin PTY:n jäsenien internetsivuilta. Tieto hankittiin käyttämällä taulukkoa, joka pohjautui teoriatietoon. Jokaisen jäsenen internetsivuille käytettiin samanlaista taulukkoa. Taulukkojen tulosten pohjalta etsittiin yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia internetsivujen välillä. Tuloksia vertail-tiin myös teoriaosuuteen.
Tulokset osoittivat, että internetsivujen välillä on paljon yhtäläisyyksiä yhteiskuntavastuutiedoissa mutta myös parantamisen varaa on. Tuloksien pohjalta voitiin olettaa, että kattavimmat vastuullisuussivut löytyivät Keskolta. Tutkimus osoitti myös, että eniten yhtäläisyyksiä löytyi Keskon ja SOK:n internetsivujen väliltä, ja Keskon ja Suomen Lähikaupan internetsivujen väliltä eniten eroavaisuuksia.