Montessoripedagogiikka perheen arjessa
Hätälä, Minna; Elomaa, Elli (2013)
Hätälä, Minna
Elomaa, Elli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011752
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla Montessori-päiväkodissa olevien lasten vanhempien kokemuksia montessoripedagogiikasta ja sen soveltamismahdollisuuksista perheen arjessa. Tutkimuksella pyrittiin saamaan tietoa siitä, osaavatko vanhemmat käyttää montessoripedagogiikkaa kasvatuksensa tukena myös kotona. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus, ja se tehtiin yhteistyössä Oulun Montessori-päiväkodin kanssa. Kyselyt jaettiin kaikille perheille huolehtien erityisen tarkasti vastaajien anonymiteetista. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään perheiden arkea, varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta yleisellä tasolla sekä montessoripedagogiikassa.
Vanhemmat kokivat montessoripedagogiikan myönteiseksi asiaksi. Sen sovel-taminen perheen arjessa koettiin vanhempien montessoripedagogiikan tunte-muksen mukaan helpoksi tai haastavaksi. Montessoripedagogiikan perusaatteet tunnettiin hyvin ja niitä pyrittiinkin käyttämään perheissä jollakin tapaa. Montessoripedagogiikan hyödyntämiseen kaivattiin kuitenkin vielä tukea ja opastusta, ja vanhemmat esittivät toiveita mieluisista perehdytystilaisuuksista.
Tämän tutkimuksen pohjalta yhteistyöpäiväkotimme tietää, minkälaista perehdytystä perheet tarvitsevat ja millaiseen tilaisuuteen he ovat halukkaita osallistumaan. Lisäksi päiväkoti saa tietoonsa, kuinka samantyyliset päiväkodin kasvatusmenetelmät ovat vanhempien kasvatusmenetelmien kanssa.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään perheiden arkea, varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta yleisellä tasolla sekä montessoripedagogiikassa.
Vanhemmat kokivat montessoripedagogiikan myönteiseksi asiaksi. Sen sovel-taminen perheen arjessa koettiin vanhempien montessoripedagogiikan tunte-muksen mukaan helpoksi tai haastavaksi. Montessoripedagogiikan perusaatteet tunnettiin hyvin ja niitä pyrittiinkin käyttämään perheissä jollakin tapaa. Montessoripedagogiikan hyödyntämiseen kaivattiin kuitenkin vielä tukea ja opastusta, ja vanhemmat esittivät toiveita mieluisista perehdytystilaisuuksista.
Tämän tutkimuksen pohjalta yhteistyöpäiväkotimme tietää, minkälaista perehdytystä perheet tarvitsevat ja millaiseen tilaisuuteen he ovat halukkaita osallistumaan. Lisäksi päiväkoti saa tietoonsa, kuinka samantyyliset päiväkodin kasvatusmenetelmät ovat vanhempien kasvatusmenetelmien kanssa.