Saksalaiset matkailijat Savonlinnan seudulla
Kokkonen, Tessa (2013)
Kokkonen, Tessa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia saksalaisten matkailijoiden mielikuvia Savonlinnan seudusta sekä matkailun vetovoimatekijöitä. Etsin vastauksia tutkimusongelmaani seuraavan kolmen kysymyksen avulla: mitkä eri tekijät toimivat vetovoimatekijöinä tai vaikuttavat saksalaismatkailijoiden haluun mat-kustaa Savonlinnan seudulle, minkälaisia käsityksiä ja mielikuvia saksalaisella matkailijalla on Savonlin-nan seudun matkailutuotteista, ja millainen on Savonlinnan seudulla vieraileva saksalaismatkailija?
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Savonlinnan Seudun Matkailu Oy. Yritys toimii Savonlinnan seudul-la Etelä-Savossa. Savonlinnan Seudun Matkailu myy ja markkinoi jäsenyritystensä tuotteita ja palveluita.
Matkailun edistämiskeskuksen Go Cottage -markkinointikampanja innosti minua tutkimaan saksalaisten mielikuvia Savonlinnan seudusta. Tavoitteenani on löytää keinoja toimeksiantajalle kohdistaa tuotteita ja markkinointitoimenpiteitä paremmin oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin Seppo Ahon teoriaa matkailun työntö- ja vetovoimista, sekä mielikuvateoriaa matkakohteista. Opinnäytetyöni tutkimuksessa käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, kirjoituspöytätutkimusta sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa oli kvalitatiivisia piirteitä. Kysely-tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-verkkokyselyohjelman avulla.
Tutkimukseni mukaan Savonlinnan seudulle saksalaisia matkailijoita vetävät puhdas järviluonto, suoma-lainen kulttuuri, Saimaa, Olavinlinna, saimaannorppa, luonnonrauha sekä sauna. Saksalainen matkailija on kiinnostunut luontotuotteista, hän saapuu lentokoneella ja viipyy 5 - 7 vuorokautta. Hän yöpyy mie-luiten mökissä, hotellissa tai kodassa ja on kiinnostunut omalla autolla tehtävästä kiertomatkasta. Tutki-mustulokset osoittivat myös, että Savonlinnan seudusta kiinnostunut saksalainen matkailija profiloi Sa-vonlinnan seutua hyvin. Hänen mielikuvansa vastaavat matkailutarjontaa.
Jatkotutkimusehdotuksenani on mielipidetutkimus Savonlinnan seudusta vain matkanjärjestäjille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Savonlinnan Seudun Matkailu Oy. Yritys toimii Savonlinnan seudul-la Etelä-Savossa. Savonlinnan Seudun Matkailu myy ja markkinoi jäsenyritystensä tuotteita ja palveluita.
Matkailun edistämiskeskuksen Go Cottage -markkinointikampanja innosti minua tutkimaan saksalaisten mielikuvia Savonlinnan seudusta. Tavoitteenani on löytää keinoja toimeksiantajalle kohdistaa tuotteita ja markkinointitoimenpiteitä paremmin oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin Seppo Ahon teoriaa matkailun työntö- ja vetovoimista, sekä mielikuvateoriaa matkakohteista. Opinnäytetyöni tutkimuksessa käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, kirjoituspöytätutkimusta sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa oli kvalitatiivisia piirteitä. Kysely-tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-verkkokyselyohjelman avulla.
Tutkimukseni mukaan Savonlinnan seudulle saksalaisia matkailijoita vetävät puhdas järviluonto, suoma-lainen kulttuuri, Saimaa, Olavinlinna, saimaannorppa, luonnonrauha sekä sauna. Saksalainen matkailija on kiinnostunut luontotuotteista, hän saapuu lentokoneella ja viipyy 5 - 7 vuorokautta. Hän yöpyy mie-luiten mökissä, hotellissa tai kodassa ja on kiinnostunut omalla autolla tehtävästä kiertomatkasta. Tutki-mustulokset osoittivat myös, että Savonlinnan seudusta kiinnostunut saksalainen matkailija profiloi Sa-vonlinnan seutua hyvin. Hänen mielikuvansa vastaavat matkailutarjontaa.
Jatkotutkimusehdotuksenani on mielipidetutkimus Savonlinnan seudusta vain matkanjärjestäjille.