Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät maatalouskaupassa
Kaikkonen, Juho (2013)
Kaikkonen, Juho
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911725
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus on tehty J&J Lakkapää Oy:lle. Yritys harjoittaa maatalouskauppaa Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueella.
Opinnäytetyössä on selvitetty ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä maatalous-kaupassa ja tarkasteltu, mitä markkinointikanavia maatalouskaupan asiakkaat seuraavat ja miten heidät tavoittaa parhaimmin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käyty läpi ostoprosessia, ostokäyttäytymistä sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin 200 maata-louskaupan asiakkaalle. Aineiston keruu suoritettiin helmikuussa 2013. Vasta-usprosentti oli 28 eli yhteensä 56 vastaajaa.
Tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olivat tutkimuksen mukaan hin-ta, tuotteen laatu ja toimitusvarmuus.
Merkittäviä markkinointikanavia maatalouskaupassa olivat perinteinen kirje ja lehdet, vaikka sähköiset markkinointikanavat ovatkin yleistyneet.
Opinnäytetyössä on selvitetty ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä maatalous-kaupassa ja tarkasteltu, mitä markkinointikanavia maatalouskaupan asiakkaat seuraavat ja miten heidät tavoittaa parhaimmin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä on käyty läpi ostoprosessia, ostokäyttäytymistä sekä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin 200 maata-louskaupan asiakkaalle. Aineiston keruu suoritettiin helmikuussa 2013. Vasta-usprosentti oli 28 eli yhteensä 56 vastaajaa.
Tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä olivat tutkimuksen mukaan hin-ta, tuotteen laatu ja toimitusvarmuus.
Merkittäviä markkinointikanavia maatalouskaupassa olivat perinteinen kirje ja lehdet, vaikka sähköiset markkinointikanavat ovatkin yleistyneet.