KYMP OY:N MARKKINOINTIVIESTINTÄSUUNNITELMA VENÄLÄISILLE
Hovilainen, Merene (2013)
Hovilainen, Merene
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911705
Tiivistelmä
Suomi kansainvälistyy yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tämä tarkoittaa suomalaisille yrityksille sitä, että niiden toimintaympäristö muuttuu. Asiakaskohtaamisissa käytetty kieli on merkittävä osa yrityksen tarjoamaa palvelua: pelkällä suomen kielellä ei enää pärjää, mikäli haluaa olla kaikkia asiakasryhmiä tasapuolisesti palveleva toimija.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa KYMP OY:lle markkinointiviestintäsuunnitelma, joka jakautuu KYMPin toimialueella Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa vieraileville turisteille sekä KYMPin toimialueella pysyvästi asuville vieraskielisille kuluttajille suunnattuihin suunnitelmiin. Tarkoituksena oli lisäksi luoda monikieliversiosuunnitelma erilaisille markkinointiviestintämateriaaleille.
Suurimmat vieraskieliset ryhmät selvitettiin tilastoanalyyseillä virallisista tilastoista ja muista luotettavista lähteistä. Saatua tietoa täydennettiin haastattelemalla KYMPin omaa henkilökuntaa, suurinta vieraskielistä ryhmää edustavia maahanmuuttajia sekä eri asiantuntijayritysten edustajia. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös asiakaslähtöisyyden, palvelujen markkinoinnin, sukupolvittain muuttuvan ostokäyttäytymisen sekä markkinointiviestinnän teoriaan.
Edellä kuvatuilla menetelmillä saatiin selville, että venäläiset ovat sekä suurin pysyvästi Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa asuva että siellä vieraileva vieraskielinen ryhmä. Samoista lähteistä selvitettiin myös venäläisten loma-ajat ja suosituimmat matkustuskuukaudet sekä Suomen vierailuilla käyttämät rahamäärät kuukausittain. Haastatteluilla kerättiin arvokasta lisätietoa venäläisten arvoista, asenteista ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavista seikoista.
Yhdistelemällä kohderyhmästä kerättyä tietoa, opinnäytetyössä esiteltyä teoriaa sekä opinnäytetyön tekijän käytännön kokemusta markkinointiviestinnästä, saatiin kerättyä riittävästi relevanttia tietoa markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista ja suunniteltujen toimenpiteiden aikataulutusta varten. Opinnäytetyö tuotti sekä kaivatun monikieliversiosuunnitelman että valmiin markkinointiviestintäsuunnitelman, jonka toteutus voidaan aloittaa suunnitelmassa esitetyn mukaisesti, heti opinnäytetyön valmistuttua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa KYMP OY:lle markkinointiviestintäsuunnitelma, joka jakautuu KYMPin toimialueella Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa vieraileville turisteille sekä KYMPin toimialueella pysyvästi asuville vieraskielisille kuluttajille suunnattuihin suunnitelmiin. Tarkoituksena oli lisäksi luoda monikieliversiosuunnitelma erilaisille markkinointiviestintämateriaaleille.
Suurimmat vieraskieliset ryhmät selvitettiin tilastoanalyyseillä virallisista tilastoista ja muista luotettavista lähteistä. Saatua tietoa täydennettiin haastattelemalla KYMPin omaa henkilökuntaa, suurinta vieraskielistä ryhmää edustavia maahanmuuttajia sekä eri asiantuntijayritysten edustajia. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös asiakaslähtöisyyden, palvelujen markkinoinnin, sukupolvittain muuttuvan ostokäyttäytymisen sekä markkinointiviestinnän teoriaan.
Edellä kuvatuilla menetelmillä saatiin selville, että venäläiset ovat sekä suurin pysyvästi Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa asuva että siellä vieraileva vieraskielinen ryhmä. Samoista lähteistä selvitettiin myös venäläisten loma-ajat ja suosituimmat matkustuskuukaudet sekä Suomen vierailuilla käyttämät rahamäärät kuukausittain. Haastatteluilla kerättiin arvokasta lisätietoa venäläisten arvoista, asenteista ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavista seikoista.
Yhdistelemällä kohderyhmästä kerättyä tietoa, opinnäytetyössä esiteltyä teoriaa sekä opinnäytetyön tekijän käytännön kokemusta markkinointiviestinnästä, saatiin kerättyä riittävästi relevanttia tietoa markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista ja suunniteltujen toimenpiteiden aikataulutusta varten. Opinnäytetyö tuotti sekä kaivatun monikieliversiosuunnitelman että valmiin markkinointiviestintäsuunnitelman, jonka toteutus voidaan aloittaa suunnitelmassa esitetyn mukaisesti, heti opinnäytetyön valmistuttua.