Asiakastyytyväisyystutkimus Dna Kauppa OY
Mäki-Mikola, Ville (2013)
Mäki-Mikola, Ville
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää DNA -kaupan asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä, jotka liittyivät myymälässä asioimiseen. Tutkimus suoritettiin Porin Itäkeskuksenkaaren DNA -kaupassa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, että täyttääkö Itäkeskuksenkaaren DNA -kauppa asiakkaiden tarpeet ja odotukset.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat kaikki Itäkeskuksenkaaren DNA -kaupassa asioivat henkilöasiakkaat. Tiedonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin maalis- huhtikuussa 2013. Lomakkeita jaettiin yhteensä 200 kappaletta ja vastauksia saatiin takaisin 116 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 58%, jota voidaan pitää hyvänä tuloksena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalvelua sekä myyntityötä. Työn lopussa esitetään tutkimustulokset, joista selviää mihin osa-alueisiin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin eivät. Asiakastyytyväisyystutkimus sai selville sen, että suurin osa Porin Itäkeskuksenkaaren DNA -kaupan asiakkaista on erinomaisen tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat kaikki Itäkeskuksenkaaren DNA -kaupassa asioivat henkilöasiakkaat. Tiedonkeruumenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin maalis- huhtikuussa 2013. Lomakkeita jaettiin yhteensä 200 kappaletta ja vastauksia saatiin takaisin 116 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 58%, jota voidaan pitää hyvänä tuloksena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalvelua sekä myyntityötä. Työn lopussa esitetään tutkimustulokset, joista selviää mihin osa-alueisiin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin eivät. Asiakastyytyväisyystutkimus sai selville sen, että suurin osa Porin Itäkeskuksenkaaren DNA -kaupan asiakkaista on erinomaisen tyytyväisiä saamaansa palveluun.