KUVANTUTTU SOSIONOMIOPISKELIJA UUTTA AMMATTI-IDENTITEETTIÄ ETSIMÄSSÄ
Manninen, Tuula (2013)
Manninen, Tuula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911620
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sosionomin identiteettiä, kun koulutuk-sen vaihtoehtoisina ammattiopintoina on kuvataideterapia. Toisena mielenkiinnon kohteena on taiteen tekemisen vaikutus ammatti-identiteetin ja ammattiroolien rakentajana sekä sosionomin ja terapeuttisen työn tekemisessä. Tarkoituksena on selvittää myös tutkijan omia ajatuksia ammatti-identiteetin muuttumisesta kuvataideterapiakoulutuksen myötä.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusotetta ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista sisällön analyysiä. Tämä työ muodostuu teoriaosasta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuuteen on kerätty aineistoa alan tutkimuksista, ammatti-identiteetin muodostumisesta ja kuvataideterapiasta. Tutkimuksen datasta osa koostuu kahdelle kuvataideterapeutille tehdystä puolistrukturoidusta haastattelusta. Näiden haastateltavien antamiin merkityksiin ja teemoihin tutkija peilaa omia ajatuksiaan.
Oma taiteellinen työskentely osoittautuu tärkeäksi osaksi kuvataideterapiaopintoja ja terapeuttina toimimista. Omakohtaiset kokemukset omasta kuvan tekemisestä, kuva-taideterapeuttisista työpajoista ja omista koulutusterapiaryhmistä vahvistavat sosionomin kuvataideterapeuttista ammatti-identiteettiä. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös tehdä kuvataideterapeuttista toimintaa tunnetuksi ja välittää tietoa lukijoille taiteen tekemisen terapeuttisesta merkityksestä.
Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusotetta ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty laadullista sisällön analyysiä. Tämä työ muodostuu teoriaosasta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuuteen on kerätty aineistoa alan tutkimuksista, ammatti-identiteetin muodostumisesta ja kuvataideterapiasta. Tutkimuksen datasta osa koostuu kahdelle kuvataideterapeutille tehdystä puolistrukturoidusta haastattelusta. Näiden haastateltavien antamiin merkityksiin ja teemoihin tutkija peilaa omia ajatuksiaan.
Oma taiteellinen työskentely osoittautuu tärkeäksi osaksi kuvataideterapiaopintoja ja terapeuttina toimimista. Omakohtaiset kokemukset omasta kuvan tekemisestä, kuva-taideterapeuttisista työpajoista ja omista koulutusterapiaryhmistä vahvistavat sosionomin kuvataideterapeuttista ammatti-identiteettiä. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös tehdä kuvataideterapeuttista toimintaa tunnetuksi ja välittää tietoa lukijoille taiteen tekemisen terapeuttisesta merkityksestä.