Kuntosalin perustaminen Kuopioon : Liiketoimintasuunnitelma
Lepoaho, Katariina; Sinkkonen, Simo (2013)
Lepoaho, Katariina
Sinkkonen, Simo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911614
Tiivistelmä
Opinnäytetyöntyön aiheeksi valittiin kuntosalin perustaminen Kuopioon. Aiheen valinta perustui tekijöiden omiin mielenkiinnon kohteisiin. Työn tarkoituksena oli selvittää markkina-alueen kilpailijoiden määrä ja laatu, millaiset mahdollisuudet uudella kuntosaliyrittäjällä on taloudellisesti ja mitä muuta aloittavan kuntosaliyrittäjän on otettava huomioon. Työssä on myös tarkasteltu sosiaalisen median merkitystä nykyisessä yritysmaailmassa kuntosalien keskuudessa.
Työssä on esitelty aluksi toimialakuvaus, sisältäen mm. tietoja kuntosalien käyttäjien ikäjakaumasta Suomessa. Pohja-analyyseissä tutkitaan kilpailijoiden konsepteja ja asukkaita, mm. Kuopion ikäjakaumaa. Omat resurssit kertovat omista lähtökohtaisista mahdollisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asioita, jotka kuuluu ottaa huomioon liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa sekä markkinoinnin eri tapoja.
Opinnäytetyön sisältöön kuuluu myös eri yritysmuotojen esittely. Strateginen ja operatiivinen suunnittelu avaa teorian jälkeen yrityksen strategisia suunnitelmia sekä tarkempia toimenpiteitä yritystä aloitettaessa että pidemmällä aikavälillä. Työn lopussa käydään läpi alkuvaiheen markkinointisuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelma kannattavuuslaskelmineen ja rahoituslaskelmineen on liitteenä työn lopussa. Liiketoimintasuunnitelman kannattavuuslaskelmassa selvitettiin, kuinka paljon myyntiä täytyy kertyä kertamaksuista, kuukausikorteista ja klubikorteista, jotta yrityksen kulut saadaan katettua.
Johtopäätöksenä työn tuloksille voidaan pitää, että asiakasmäärät, jotka yrityksen pitäisi tavoittaa, jotta yritys olisi kannattava, eivät ole mahdottomia tavoittaa. Kyseenomaisen yrityksen perustaminen voisi siis olla kannattavaa.
Työssä on esitelty aluksi toimialakuvaus, sisältäen mm. tietoja kuntosalien käyttäjien ikäjakaumasta Suomessa. Pohja-analyyseissä tutkitaan kilpailijoiden konsepteja ja asukkaita, mm. Kuopion ikäjakaumaa. Omat resurssit kertovat omista lähtökohtaisista mahdollisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös asioita, jotka kuuluu ottaa huomioon liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa sekä markkinoinnin eri tapoja.
Opinnäytetyön sisältöön kuuluu myös eri yritysmuotojen esittely. Strateginen ja operatiivinen suunnittelu avaa teorian jälkeen yrityksen strategisia suunnitelmia sekä tarkempia toimenpiteitä yritystä aloitettaessa että pidemmällä aikavälillä. Työn lopussa käydään läpi alkuvaiheen markkinointisuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelma kannattavuuslaskelmineen ja rahoituslaskelmineen on liitteenä työn lopussa. Liiketoimintasuunnitelman kannattavuuslaskelmassa selvitettiin, kuinka paljon myyntiä täytyy kertyä kertamaksuista, kuukausikorteista ja klubikorteista, jotta yrityksen kulut saadaan katettua.
Johtopäätöksenä työn tuloksille voidaan pitää, että asiakasmäärät, jotka yrityksen pitäisi tavoittaa, jotta yritys olisi kannattava, eivät ole mahdottomia tavoittaa. Kyseenomaisen yrityksen perustaminen voisi siis olla kannattavaa.