Laatujärjestelmän luominen pienelle siivous- ja kotityöpalveluyritykselle
Riikonen, Riitta (2013)
Riikonen, Riitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteeksi valikoitui toiminimellä toimiva pieni yritys. Tarkoitus oli löytää tälle pienelle siivous- ja kotityöpalvelua tekevälle yritykselle sopiva laadunhallinta-järjestelmä. Laatujärjestelmän löytymisen myötä yrityksellä on mahdollisuus saada laatuasiat kuntoon ja hakea sertifiointia todisteeksi. Tässä opinnäytetyössä ei ollut tarkoitus laatia laatukäsikirjaa tai hakea sertifikaattia. Yrittäjän toive opinnäytetyön tekijälle oli nimenomaan kartoittaa sopivin mahdollinen järjestelmä. Opinnäytetyön luonteeksi valikoitui kvalitatiivinen case -tutkimus ja peruslähestymistavaksi konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä olivat suurelta osin haastattelut, kirjalliseen ja sähköiseen materiaaliin tutustuminen sekä benchmarking.
Työ eteni niin, että ensin määriteltiin palvelu, palvelun laatu ja erityisesti siivous- ja kotityöpalvelun laatu. Opinnäytetyön kannalta tärkeää oli myös selventää laadunhallintaa ja laadun varmistuksen käsitteitä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin seitsemän erilaista järjestelmää, jotka mahdollisesti sopisivat kyseiselle yritykselle todisteeksi laadusta. Nämä olivat ISO 9000 -standardi, INSTA 800 -standardi, Joutsenmerkki, Clean Card® -sertifikaatti, Kotityöpalvelun sertifikaatti, Green Card Quality® -arviointi ja Avainlippumerkki. Näitä kyseisiä menetelmiä tarkastellessa valikoitui kolme tarkempaan tutkimukseen. Kriteereinä tutkimuksessa oli yrityksen pieni koko ja toimiala eli siivous- ja kotityöpalvelu. Jatkokäsittelyssä peilattiin yrityksen toimintaa ja luonnetta Clean Card -sertifikaattiin, Joutsenmerkkiin ja Kotityöpalvelun sertifikaattiin. Parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi valikoitui Kotityöpalvelun sertifikaatti.
Voittajaksi valikoituneen Kotityöpalvelun sertifikaatin etuina oli nimenomaan se, että se vastasi parhaiten yrityksen nykyistä toimintaa ja yrittäjän tulevaisuuden näkymiä. Koti-työpalvelun sertifikaatti soveltui siis parhaiten laatukäsikirjan pohjaksi ja tulevaisuudessa kokonaiseksi laadunhallintajärjestelmäksi juuri tässä tapauksessa. Tämän järjestelmän käytäntöön ottaminen ei tule vaatimaan liikaa ponnisteluja, siihen saa hyvin koulutusta ja se ei tule maksamaan liikaa. Yritys tulee saamaan laatuasiansa kuntoon ja sertifioitua laatujärjestelmänsä. Laatujärjestelmän sertifioinnin myötä yritys pystyy todistamaan tuottamansa palvelun laadun ja voi käyttää tätä markkinoinnissa ja myynnissä. Tämä toimiala tulee olemaan tulevaisuudessa hyvin kilpailtu ja yritysten pitää pyrkiä erottautumaan toisistaan mahdollisuuksien mukaan.
Työ eteni niin, että ensin määriteltiin palvelu, palvelun laatu ja erityisesti siivous- ja kotityöpalvelun laatu. Opinnäytetyön kannalta tärkeää oli myös selventää laadunhallintaa ja laadun varmistuksen käsitteitä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin seitsemän erilaista järjestelmää, jotka mahdollisesti sopisivat kyseiselle yritykselle todisteeksi laadusta. Nämä olivat ISO 9000 -standardi, INSTA 800 -standardi, Joutsenmerkki, Clean Card® -sertifikaatti, Kotityöpalvelun sertifikaatti, Green Card Quality® -arviointi ja Avainlippumerkki. Näitä kyseisiä menetelmiä tarkastellessa valikoitui kolme tarkempaan tutkimukseen. Kriteereinä tutkimuksessa oli yrityksen pieni koko ja toimiala eli siivous- ja kotityöpalvelu. Jatkokäsittelyssä peilattiin yrityksen toimintaa ja luonnetta Clean Card -sertifikaattiin, Joutsenmerkkiin ja Kotityöpalvelun sertifikaattiin. Parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi valikoitui Kotityöpalvelun sertifikaatti.
Voittajaksi valikoituneen Kotityöpalvelun sertifikaatin etuina oli nimenomaan se, että se vastasi parhaiten yrityksen nykyistä toimintaa ja yrittäjän tulevaisuuden näkymiä. Koti-työpalvelun sertifikaatti soveltui siis parhaiten laatukäsikirjan pohjaksi ja tulevaisuudessa kokonaiseksi laadunhallintajärjestelmäksi juuri tässä tapauksessa. Tämän järjestelmän käytäntöön ottaminen ei tule vaatimaan liikaa ponnisteluja, siihen saa hyvin koulutusta ja se ei tule maksamaan liikaa. Yritys tulee saamaan laatuasiansa kuntoon ja sertifioitua laatujärjestelmänsä. Laatujärjestelmän sertifioinnin myötä yritys pystyy todistamaan tuottamansa palvelun laadun ja voi käyttää tätä markkinoinnissa ja myynnissä. Tämä toimiala tulee olemaan tulevaisuudessa hyvin kilpailtu ja yritysten pitää pyrkiä erottautumaan toisistaan mahdollisuuksien mukaan.