Menesty myyntityössä
Pihlava, Tiia (2013)
Pihlava, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sekä selvitettiin niitä ominaisuuksia, joita hyvältä myyjältä tulisi löytyä. Työssä käsiteltiin myös myyntityötä yleisesti sekä erilaisia myyntiprosessin vaiheita. Työssä huomioitiin myös kuluttajakäyttäytymistä ja ostoprosessia.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla käyttäen erilaisiin teemoihin liittyviä avoimia kysymyksiä, jolloin haastatteluun osallistuneet saivat tuoda vastauksissa julki omia todellisia mielipiteitään. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kahdeksaa kuluttajaa, jotka valittiin niin, että he muodostivat yhdessä kokonaisuuden, joka koostui erilaisista persoonista, eri ikäryhmistä sekä miehistä ja naisista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat ovat erittäin tietoisia siitä palvelun laadusta, joka heille kuuluu. Kuluttajat eivät odota myyjältä koulutusta tai pitkää kokemusta vaan pääpainon saa myyjän asenne. Myyjän tulisi panostaa jokaiseen asiakkaaseen täysillä ja saada näin ollen arvoa itselleen. Positiivisuus, palvelualttius sekä aito halu auttaa asiakasta ovat kuluttajien mukaan myyjän tärkeimmät ominaisuudet.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että jokainen myyntityössä oleva henkilö voi kehittää itseään sekä omaa osaamistaan parempaan suuntaan, kun on selvillä ne asiat ja ominaisuudet, joita kuluttajat odottavat myyjältä.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla käyttäen erilaisiin teemoihin liittyviä avoimia kysymyksiä, jolloin haastatteluun osallistuneet saivat tuoda vastauksissa julki omia todellisia mielipiteitään. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kahdeksaa kuluttajaa, jotka valittiin niin, että he muodostivat yhdessä kokonaisuuden, joka koostui erilaisista persoonista, eri ikäryhmistä sekä miehistä ja naisista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat ovat erittäin tietoisia siitä palvelun laadusta, joka heille kuuluu. Kuluttajat eivät odota myyjältä koulutusta tai pitkää kokemusta vaan pääpainon saa myyjän asenne. Myyjän tulisi panostaa jokaiseen asiakkaaseen täysillä ja saada näin ollen arvoa itselleen. Positiivisuus, palvelualttius sekä aito halu auttaa asiakasta ovat kuluttajien mukaan myyjän tärkeimmät ominaisuudet.
Opinnäytetyössä päädyttiin siihen tulokseen, että jokainen myyntityössä oleva henkilö voi kehittää itseään sekä omaa osaamistaan parempaan suuntaan, kun on selvillä ne asiat ja ominaisuudet, joita kuluttajat odottavat myyjältä.