"Koti mummolassa" : Kuinka lapsi ja isovanhempi kokevat lapsen sijoituksen isovanhemman luokse?
Hukkanen, Hannele; Ronkainen, Sari (2013)
Hukkanen, Hannele
Ronkainen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911585
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan lapsen ja isovanhemman kokemusta lastensuojelullisessa sijoituksessa ja sitä, kuinka lapsi ja isovanhempi kokevat kriisin vaiheita. Näiden teemojen sisällä tarkentui erilaiset sijoitusmuodot ja sukulaissijaisvanhemmuus. Työn toimeksiantaja oli Pohjois-Savon lastensuojelun kehittämisyksikkö, Perhehoitoverkosto kantaa -hanke. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajallemme tietoa siitä, kuinka lapsi ja isovanhempi kokevat sijoitusprosessin. Tutkimuksen tulokset auttavat toimeksiantajaa kehittämään toimintaansa jatkossa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimus perustuu isovanhempien havaintoihin ja kokemuksiin. Kysymysrunko muodostuu traumaattisen kriisin teorian pohjalta. Haastatteluihin osallistui seitsemän isovanhempaa neljästä perheestä. Saatu aineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen viitekehyksenä on kiintymyssuhdeteoria ja traumaattisen kriisin teoria. Kiintymyssuhdeteorian osalta tarkastellaan sijoitusiän merkitystä lapsen kokemukseen. Traumaattisen kriisin teorian osalta työssä tutkitaan kuinka lapsi ja isovanhempi kokevat kriisin vaiheita, vai kokevatko he niitä.
Tutkimuksen tuloksista selviää olennaisena osana sijoitusiän vaikutus kiintymyssuhteeseen, varhaisen puuttumisen tärkeys, isovanhempien sitoutuneisuus sijoitukseen ja isovanhempien roolimuutos. Tutkimuksessa ilmenee myös, että vaikka lapsi ei kokisikaan kriisiä, niin kaikki isovanhemmat käyvät läpi kriisin vaiheita.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimus perustuu isovanhempien havaintoihin ja kokemuksiin. Kysymysrunko muodostuu traumaattisen kriisin teorian pohjalta. Haastatteluihin osallistui seitsemän isovanhempaa neljästä perheestä. Saatu aineisto on käsitelty aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen viitekehyksenä on kiintymyssuhdeteoria ja traumaattisen kriisin teoria. Kiintymyssuhdeteorian osalta tarkastellaan sijoitusiän merkitystä lapsen kokemukseen. Traumaattisen kriisin teorian osalta työssä tutkitaan kuinka lapsi ja isovanhempi kokevat kriisin vaiheita, vai kokevatko he niitä.
Tutkimuksen tuloksista selviää olennaisena osana sijoitusiän vaikutus kiintymyssuhteeseen, varhaisen puuttumisen tärkeys, isovanhempien sitoutuneisuus sijoitukseen ja isovanhempien roolimuutos. Tutkimuksessa ilmenee myös, että vaikka lapsi ei kokisikaan kriisiä, niin kaikki isovanhemmat käyvät läpi kriisin vaiheita.