Valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden toteuttaminen Yrityksen X myymälöissä
Immonen, Miia (2013)
Immonen, Miia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on luoda toimintamalli valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden käytäntöön viemisestä toimeksiantajayrityksen myymälöissä. Toimintamallin tavoitteena on varmistaa annettujen ohjeiden toteutuminen käytännössä ja niiden siirtyminen pysyväksi osaksi Yrityksen X päivittäistä tekemistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta, joista ensimmäisessä tutustutaan asiakaslähtöiseen kysynnän hallintaan tuoteryhmäjohtamisen ja hankinnan näkökulmasta. Toisessa teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään työssä oppimisen kehittämiseen ja työelämän muutoksiin.
Luonteeltaan opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka jakaantuu kahteen eri osa-alueeseen. Ensimmäisessä osa-alueessa tutkitaan kahdella eri tutkimusmenetelmällä, mitä tietoa, missä muodossa ja millä aikataululla myymälät tarvitsevat, jotta valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeistukset pystytään myymälöissä käytännössä toteuttamaan. Tutkimuksista saatuja tuloksia toimeksiantajayritys hyödyntää valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden tekemisessä. Toisessa osa-alueessa luodaan toimintamalli, jonka avulla valmiit valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeet voidaan viedä käytäntöön toimeksiantajayrityksen myymälöissä. Yhtenä tutkimusmenetelmänä tutkimusprosessissa on hyödynnetty myös havainnointia.
Tutkimuksien tuloksina nousi toimeksiantajayritykselle selkeitä myymälöiden valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeistuksessa huomioon otettavia toiveita ja tarpeita. Osa myymälöiden toiveista on huomioitu myös toimintamallissa, jossa on kuvattu esimerkkinä hyllykuvaohjeistuksen toteutus myymäläkentässä. Laadittua toimintamallia toimeksiantajayritys voi käyttää soveltaen myös muiden valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden käytäntöön viemisessä. Sen avulla toiminnasta tulee suunnitelmallisempaa ja hallitumpaa myymälöiden näkökulmasta ajatellen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta, joista ensimmäisessä tutustutaan asiakaslähtöiseen kysynnän hallintaan tuoteryhmäjohtamisen ja hankinnan näkökulmasta. Toisessa teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään työssä oppimisen kehittämiseen ja työelämän muutoksiin.
Luonteeltaan opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka jakaantuu kahteen eri osa-alueeseen. Ensimmäisessä osa-alueessa tutkitaan kahdella eri tutkimusmenetelmällä, mitä tietoa, missä muodossa ja millä aikataululla myymälät tarvitsevat, jotta valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeistukset pystytään myymälöissä käytännössä toteuttamaan. Tutkimuksista saatuja tuloksia toimeksiantajayritys hyödyntää valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden tekemisessä. Toisessa osa-alueessa luodaan toimintamalli, jonka avulla valmiit valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeet voidaan viedä käytäntöön toimeksiantajayrityksen myymälöissä. Yhtenä tutkimusmenetelmänä tutkimusprosessissa on hyödynnetty myös havainnointia.
Tutkimuksien tuloksina nousi toimeksiantajayritykselle selkeitä myymälöiden valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeistuksessa huomioon otettavia toiveita ja tarpeita. Osa myymälöiden toiveista on huomioitu myös toimintamallissa, jossa on kuvattu esimerkkinä hyllykuvaohjeistuksen toteutus myymäläkentässä. Laadittua toimintamallia toimeksiantajayritys voi käyttää soveltaen myös muiden valikoiman- ja tilanhallinnan ohjeiden käytäntöön viemisessä. Sen avulla toiminnasta tulee suunnitelmallisempaa ja hallitumpaa myymälöiden näkökulmasta ajatellen.