Markkinointiviestintäsuunnitelma : Air D Fin Oy
Häkkinen, Susanna; Laakkonen, Niko (2013)
Häkkinen, Susanna
Laakkonen, Niko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911518
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli markkinointiviestinnän suunnitelman tekeminen pienelle toimintansa alkuvaiheessa olevalle perheyritykselle, Air D Fin Oy:lle. Tutkimuskysymyksenämme oli selvittää mitkä ovat pk-yrityksen yksityisasiakkaille suunnatun markkinointiviestinnän tärkeimmät keinot ja välineet. Lisäksi tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla AirD:n yksityisasiakkaiden asiakasprofiili ja selvittää kuluttajien kiinnostus tuotetta kohtaan.
AirD on eteläsuomalainen perheyritys, joka on perustettu vuoden 2010 syksyllä. Yritys suunnitte-lee, valmistaa, markkinoi ja myy sisustuksellisia sisäilmanvaihdon päätelaitteita koti- ja yritystiloihin yksityis- ja yritysasiakkaille. Tuotteet jaotellaan Koti- ja Business-linjoihin. AirD:n imagollisena ta-voitteena on luoda tuotteilleen laadukkaan kotimaisen design-tuotteen imago. Toimeksiantajan tuloksellisena tavoitteena on opinnäytetyömme avulla saada toimintansa nopeammin käyntiin yksi-tyisasiakkaiden osalta sekä saavuttaa tuotteillensa yleinen tunnettuus ja ainakin toisen tuotelinjan pääsyn markkinoille.
Opinnäytetyömme teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän osa-alueiden ja suunnitteluprosessin sekä tutkimuksen teoriasta. Työtämme suunniteltaessa käytimme apuna neljää aikaisempaa opin-näytetyötä, jotka liittyivät uuden tuotteen lanseeraukseen, markkinoinnin suunnitteluun tai mark-kinointiviestinnän suunnitteluun.
Käytännön tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, joka jaettiin sisustusaiheisten kes-kustelupalstojen ja Facebookin sisustusryhmän välityksellä. Lisäksi havainnoimme Facebookissa mainosten kohdennettavuutta sekä Sisustushullut-ryhmässä sisustuksesta kiinnostuneiden henki-löiden toimintaa ryhmän sisällä.
Teorian ja kyselystä saatujen tutkimustulosten pohjalta laadimme yritykselle markkinointiviestinnän suunnitelman. Suunnitelmaan on kirjattu AirD:lle sopivimmat markkinointiviestinnän keinot ja väli-neet sekä ohjeita viestinnän toteutukseen. Jatkotutkimusehdotuksena on tehdä AirD:lle imagotut-kimus, jossa selvitettäisiin yrityksen painottamien arvojen toteutumista. Toinen jatkotutkimusehdo-tus on tehdä esimerkiksi vuoden päästä tunnettuustutkimus yrityksestä ja sen tuotteista.
AirD on eteläsuomalainen perheyritys, joka on perustettu vuoden 2010 syksyllä. Yritys suunnitte-lee, valmistaa, markkinoi ja myy sisustuksellisia sisäilmanvaihdon päätelaitteita koti- ja yritystiloihin yksityis- ja yritysasiakkaille. Tuotteet jaotellaan Koti- ja Business-linjoihin. AirD:n imagollisena ta-voitteena on luoda tuotteilleen laadukkaan kotimaisen design-tuotteen imago. Toimeksiantajan tuloksellisena tavoitteena on opinnäytetyömme avulla saada toimintansa nopeammin käyntiin yksi-tyisasiakkaiden osalta sekä saavuttaa tuotteillensa yleinen tunnettuus ja ainakin toisen tuotelinjan pääsyn markkinoille.
Opinnäytetyömme teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän osa-alueiden ja suunnitteluprosessin sekä tutkimuksen teoriasta. Työtämme suunniteltaessa käytimme apuna neljää aikaisempaa opin-näytetyötä, jotka liittyivät uuden tuotteen lanseeraukseen, markkinoinnin suunnitteluun tai mark-kinointiviestinnän suunnitteluun.
Käytännön tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, joka jaettiin sisustusaiheisten kes-kustelupalstojen ja Facebookin sisustusryhmän välityksellä. Lisäksi havainnoimme Facebookissa mainosten kohdennettavuutta sekä Sisustushullut-ryhmässä sisustuksesta kiinnostuneiden henki-löiden toimintaa ryhmän sisällä.
Teorian ja kyselystä saatujen tutkimustulosten pohjalta laadimme yritykselle markkinointiviestinnän suunnitelman. Suunnitelmaan on kirjattu AirD:lle sopivimmat markkinointiviestinnän keinot ja väli-neet sekä ohjeita viestinnän toteutukseen. Jatkotutkimusehdotuksena on tehdä AirD:lle imagotut-kimus, jossa selvitettäisiin yrityksen painottamien arvojen toteutumista. Toinen jatkotutkimusehdo-tus on tehdä esimerkiksi vuoden päästä tunnettuustutkimus yrityksestä ja sen tuotteista.