Sosiaalisen median merkitys maisemasuunnittelutoimiston markkinoinnissa
Holmstén, Salla (2013)
Holmstén, Salla
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911476
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys on kasvanut nopeasti viime vuosien aikana ja nykyään myös moni yritys on lähtenyt hyödyntämään sen palveluita. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median merkitystä maisemasuunnittelutoimistoille tänä päivänä. Työn tavoitteena on selvittää, millainen merkitys sosiaalisen median palveluilla on yritysten markkinoinnissa yleisesti. Käytetäänkö sosiaalisen median palveluita, entä miksi jätetään käyttämättä? Onko käytöstä koettu olevan hyötyä, entä haittaa? Tarkoitus on myös selvittää, miten yritykset kokevat sosiaalisen median nyt ja tulevaisuudessa alallamme. Nähdäänkö mahdollisesti kasvua?
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Pihakorento Oy. Työ toteutettiin, jotta tilaaja saisi paremman kuvan siitä, millä tavoin sosiaalisen median palveluita voitaisiin lähteä markkinoinnissa hyödyntämään ja millaisia hyötyjä ja haittoja olisi mahdollisesti odotettavissa. Työn teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa sekä jonkin verran markkinointia. Toisessa osassa perehdytään kyselytutkimukseen sekä siitä saatuihin tuloksiin. Kysely lähetettiin yhteensä 53 yritykseen, vastauksia sain 20 kpl.
Kyselytutkimuksen tuloksista osoittavat, että sosiaalisen median käyttö on vielä hyvin vähäistä ja merkitykseltään pientä. Moni yritys kokee, että siitä saadut hyödyt ovat olleen pieniä, jos niitä on ollut ollenkaan. Sosiaalisen median käytön uskotaan kuitenkin kasvavan tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö ei anna valmiita malleja tai toimintasuunnitelmia koskien sosiaalisen median hyödyntämistä osana markkinointia. Työn tarkoituksena on avata sosiaalisen median mahdollisuuksia, herättää ajatuksia sekä antaa mielikuvia siitä, miten palveluita voisi yrityksen markkinoinnissa hyödyntää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Pihakorento Oy. Työ toteutettiin, jotta tilaaja saisi paremman kuvan siitä, millä tavoin sosiaalisen median palveluita voitaisiin lähteä markkinoinnissa hyödyntämään ja millaisia hyötyjä ja haittoja olisi mahdollisesti odotettavissa. Työn teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa sekä jonkin verran markkinointia. Toisessa osassa perehdytään kyselytutkimukseen sekä siitä saatuihin tuloksiin. Kysely lähetettiin yhteensä 53 yritykseen, vastauksia sain 20 kpl.
Kyselytutkimuksen tuloksista osoittavat, että sosiaalisen median käyttö on vielä hyvin vähäistä ja merkitykseltään pientä. Moni yritys kokee, että siitä saadut hyödyt ovat olleen pieniä, jos niitä on ollut ollenkaan. Sosiaalisen median käytön uskotaan kuitenkin kasvavan tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö ei anna valmiita malleja tai toimintasuunnitelmia koskien sosiaalisen median hyödyntämistä osana markkinointia. Työn tarkoituksena on avata sosiaalisen median mahdollisuuksia, herättää ajatuksia sekä antaa mielikuvia siitä, miten palveluita voisi yrityksen markkinoinnissa hyödyntää.