Käytettävyystutkimus kauppakeskus Elolle
Mansikkamäki, Ida (2013)
Mansikkamäki, Ida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kauppakeskus Elon käytettävyyttä sen asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli parantaa Elon asiakastyytyväisyyttä. Tutkimusongelmana oli selvittää: Millainen on Elon käytettävyys asiakkaiden näkökulmasta ja miten sitä voidaan parantaa?
Opinnäytteessä käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselyä, joka toteutettiin lomakekyselynä keväällä 2013 kauppakeskus Elon sisätiloissa. Tutkittavan joukon edustavuus mahdollistettiin keräämällä tutkimuslomakkeita eri ajankohtina, viikon aikana. Vastauksia saatiin 148 kappaletta. Tutkimustulokset analysoitiin Tixel-ohjelmalla ja tutkimustulosten analyysissä käytettiin pääasiassa hyväksi kuiluanalyysiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi Elon asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä kauppakeskuksen viihtyvyyteen ja parkkipaikkojen saatavuuteen. Asiakkaiden mielestä Elosta saa ystävällistä ja avuliasta palvelua. Haasteita kauppakeskukselle aiheutti vuorovaikutteisuus: asiakkaat toivoivat muun muassa selkeämpää palautteenantomahdollisuutta ja yhdenmukaisempia aukioloaikoja.
Opinnäytteessä käytettiin tutkimusmenetelmänä kyselyä, joka toteutettiin lomakekyselynä keväällä 2013 kauppakeskus Elon sisätiloissa. Tutkittavan joukon edustavuus mahdollistettiin keräämällä tutkimuslomakkeita eri ajankohtina, viikon aikana. Vastauksia saatiin 148 kappaletta. Tutkimustulokset analysoitiin Tixel-ohjelmalla ja tutkimustulosten analyysissä käytettiin pääasiassa hyväksi kuiluanalyysiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi Elon asiakkaiden olevan varsin tyytyväisiä kauppakeskuksen viihtyvyyteen ja parkkipaikkojen saatavuuteen. Asiakkaiden mielestä Elosta saa ystävällistä ja avuliasta palvelua. Haasteita kauppakeskukselle aiheutti vuorovaikutteisuus: asiakkaat toivoivat muun muassa selkeämpää palautteenantomahdollisuutta ja yhdenmukaisempia aukioloaikoja.