Hankintatoimen kehittäminen keskisuuressa bioalan yrityksessä
Kortström, Anna-Liisa (2013)
Kortström, Anna-Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811414
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli hankintojen kehittäminen keskisuuressa bioalan yrityksessä. Yrityksessä oli nähty tarve kehittää hankintatoimen kokonaisuutta vahvistamaan paremmin yrityksen strategisia tavoitteita kannattavuuden ja kasvun suhteen. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda hankintakokonaisuuden ohjauksen periaatteet ja yhtenäinen toimintamalli eli hankintastrategia ja ottaa se käyttöön kohdeyrityksen molemmissa liiketoiminnoissa pilottina kahden eri hankintakategorian osalta.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen pohja rakentui pääasiassa hankintatoimen kehittämisen ja johtamisen teorioihin ja malleihin. Teoriaosuus painottui hankintatoimen kuvaamiseen osana yrityksen liiketoimintaa sekä erilaisiin hankinnan analysointi- ja työmenetelmiin. Näillä menetelmillä yrityksen nimikkeitä, nimikeryhmiä ja toimittajia voitiin luokitella loogisiksi ryhmiksi, joten niiden ohjaamiseen ja käsittelyyn voitiin luoda yhtenäisiä toimintatapoja. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sisäisen tilan ja toimintaympäristön tekijöiden yhdistäviä synteesianalyysejä hankinnan nykytilan selvittämiseksi. Käytetyt analysointityökalut olivat spend-, ABC-, SWOT- ja portfolioanalyysi sekä hankinnan kehityskaarimalli.
Työn tuloksena saatiin selville yrityksen hankintojen kokonaisuus eli spendi ja luotua kolmitasoinen kategoriarakenne johtamisen ja ohjauksen apuvälineeksi. Tutkimukselle asetetun tavoitteen mukaisesti kohteena olleille kahdelle hankintaryhmälle saatiin luotua ja implementoitua kategoriajohtamisen malliin perustuva hankintastrategia onnistuneesti. Poikkitoiminnallisten ”hankintatiimien” yhteisen suunnittelun, ja toimenpiteiden kautta saavutettiin erittäin hyviä tuloksia, kuten nimike- ja toimittajamäärän väheneminen, varastoarvon pieneneminen, varastonkierron nopeutuminen sekä toimittajakannattavuuden paraneminen ja tilausrivin keskiarvokustannuksen aleneminen. Saavutettujen tulosten aikaansaaminen ei olisi ollut mahdollista ilman poikkiorganisatorisen yhteistyön käynnistämistä. Tutkimukselle asetetut mittarit ja niiden osoittama toiminnan ja tehokkuuden muutos oli merkittävä.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen pohja rakentui pääasiassa hankintatoimen kehittämisen ja johtamisen teorioihin ja malleihin. Teoriaosuus painottui hankintatoimen kuvaamiseen osana yrityksen liiketoimintaa sekä erilaisiin hankinnan analysointi- ja työmenetelmiin. Näillä menetelmillä yrityksen nimikkeitä, nimikeryhmiä ja toimittajia voitiin luokitella loogisiksi ryhmiksi, joten niiden ohjaamiseen ja käsittelyyn voitiin luoda yhtenäisiä toimintatapoja. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sisäisen tilan ja toimintaympäristön tekijöiden yhdistäviä synteesianalyysejä hankinnan nykytilan selvittämiseksi. Käytetyt analysointityökalut olivat spend-, ABC-, SWOT- ja portfolioanalyysi sekä hankinnan kehityskaarimalli.
Työn tuloksena saatiin selville yrityksen hankintojen kokonaisuus eli spendi ja luotua kolmitasoinen kategoriarakenne johtamisen ja ohjauksen apuvälineeksi. Tutkimukselle asetetun tavoitteen mukaisesti kohteena olleille kahdelle hankintaryhmälle saatiin luotua ja implementoitua kategoriajohtamisen malliin perustuva hankintastrategia onnistuneesti. Poikkitoiminnallisten ”hankintatiimien” yhteisen suunnittelun, ja toimenpiteiden kautta saavutettiin erittäin hyviä tuloksia, kuten nimike- ja toimittajamäärän väheneminen, varastoarvon pieneneminen, varastonkierron nopeutuminen sekä toimittajakannattavuuden paraneminen ja tilausrivin keskiarvokustannuksen aleneminen. Saavutettujen tulosten aikaansaaminen ei olisi ollut mahdollista ilman poikkiorganisatorisen yhteistyön käynnistämistä. Tutkimukselle asetetut mittarit ja niiden osoittama toiminnan ja tehokkuuden muutos oli merkittävä.