Potilaan tiedonsaanti ja osallisuus psykiatrian poliklinikalla : Patient Information and Involvement in Psychiatric Out-Patients’ Department
Myller, Elina (2013)
Myller, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811403
Tiivistelmä
Potilaiden on tärkeää saada tietoa sairaudestaan ja sen hoidosta, sillä silloin heidän mahdollisuutensa ottaa kantaa hoidon suunnitteluun ja toteutukseen on parempi. Tiedonsaannilla on todettu olevan vaikutusta potilaan hyvinvointiin ja hoitoon sitoutumiseen. Osallisuus terveydenhuollossa tarkoittaa sitä, että potilailla on mahdollisuus vaikuttaa omaan hoitoonsa ja hoitoon liittyviin palveluihin. Aiempien tutkimusten mukaan potilaan tiedonsaannissa ja osallisuudessa on parantamisen varaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potilaan tiedonsaannin ja osallisuuden toteutumista Haminan psykiatrian poliklinikalla. Opinnäytetyössä kartoitettiin potilaiden mielipiteitä siitä, kuinka hyvin he ovat saaneet tietoa psyykkisestä sairaudestaan ja sen hoidosta sekä kuinka hyvin he ovat voineet osallistua hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen sekä palvelujen kehittämiseen. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös potilaan näkemystä siitä, kuinka hyvin perhe tai läheiset ovat saaneet tietoa potilaan sairaudesta ja hoidosta sekä kuinka hyvin heidät on huomioitu hoitosuunnitelmassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake tehtiin yhteistyössä psykiatrian poliklinikan kanssa. Kysely toteutettiin 1.9.–31.10.2012 välisenä aikana. Kyselylomakkeita jaettiin 150 potilaalle, joista 77 palautti lomakkeen. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja sen avulla vastauksista laskettiin frekvenssejä ja prosenttiosuuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että potilaiden tiedonsaanti on toteutunut varsin hyvin Haminan psykiatrian poliklinikalla. Suurin osa potilaista oli saanut vähintään melko hyvin tietoa sairaudestaan ja siihen liittyvistä asioista. Hoitosuunnitelmasta ja lääkehoidosta tietoa oli saatu enimmäkseen melko tai erittäin hyvin. Terapioista saadussa tiedossa oli kuitenkin kehitettävää. Osallisuus toteutui poliklinikalla erittäin hyvin. Suurin osa potilaista oli osallistunut erittäin hyvin hoitonsa suunnitteluun ja heidät oli huomioitu erittäin hyvin hoidon toteutuksessa. Tutkimuksen tulok-sista kuitenkin selvisi, että omaisten tiedonsaannissa ja huomioinnissa on kehitettävää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potilaan tiedonsaannin ja osallisuuden toteutumista Haminan psykiatrian poliklinikalla. Opinnäytetyössä kartoitettiin potilaiden mielipiteitä siitä, kuinka hyvin he ovat saaneet tietoa psyykkisestä sairaudestaan ja sen hoidosta sekä kuinka hyvin he ovat voineet osallistua hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen sekä palvelujen kehittämiseen. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös potilaan näkemystä siitä, kuinka hyvin perhe tai läheiset ovat saaneet tietoa potilaan sairaudesta ja hoidosta sekä kuinka hyvin heidät on huomioitu hoitosuunnitelmassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake tehtiin yhteistyössä psykiatrian poliklinikan kanssa. Kysely toteutettiin 1.9.–31.10.2012 välisenä aikana. Kyselylomakkeita jaettiin 150 potilaalle, joista 77 palautti lomakkeen. Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja sen avulla vastauksista laskettiin frekvenssejä ja prosenttiosuuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että potilaiden tiedonsaanti on toteutunut varsin hyvin Haminan psykiatrian poliklinikalla. Suurin osa potilaista oli saanut vähintään melko hyvin tietoa sairaudestaan ja siihen liittyvistä asioista. Hoitosuunnitelmasta ja lääkehoidosta tietoa oli saatu enimmäkseen melko tai erittäin hyvin. Terapioista saadussa tiedossa oli kuitenkin kehitettävää. Osallisuus toteutui poliklinikalla erittäin hyvin. Suurin osa potilaista oli osallistunut erittäin hyvin hoitonsa suunnitteluun ja heidät oli huomioitu erittäin hyvin hoidon toteutuksessa. Tutkimuksen tulok-sista kuitenkin selvisi, että omaisten tiedonsaannissa ja huomioinnissa on kehitettävää.