Suojelupoliisin ulkoinen viestintä
Elomaa, Juha (2013)
Elomaa, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kohteena oli Suojelupoliisi. Opinnäytetyössä kartoitettiin tämän viraston ulkoista viestintää ja siihen liittyviä seikkoja. Opinnäytetyön yhteydessä kerättiin tietoa kyselyn avulla. Tämä kysely kohdennettiin viraston kannalta keskeisiin yhteistyötahoihin niin viranomaisten, kuin yksityisten tahojen joukosta. Saatua materiaalia analysoitiin niin Suojelupoliisin julkisen kuvan kannalta, kuin viraston viestinnällisen kehittämisenkin kannalta.
Tutkimusaineiston tiedonkeruumenetelmänä käytettiin perinteistä paperille tehtyä kyselylomaketta. Vastaaminen oli tehty mahdollisimman helpoksi, koska kyselyaikataulu ja kysymysasettelu oli suunnattu vastaajatahojen kokonaiskäsitykseen Suojelupoliisista, eikä niinkään yksilöllisiin käsityksiin. Vastaaminen tapahtui rastittamalla erilaisia kysymyskokonaisuuksia. Lisäksi vastaajatahoilla oli mahdollisuus vapaaseen kommentointiin, joista saatiin hyviä ehdotuksia toiminnan kehittämiselle.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Suojelupoliisi nauttii edelleen myös muiden viranomaisten, sekä yritysten luottamusta erittäin hyvin. Sen saamat arvosanat omasta asiantuntemuksestaan olivat pääsääntöisesti erittäin hyviä. Suojelupoliisin asiantuntemuksen merkitystä yhteiskunnassa arvostettiin tehdyssä kyselyssä erittäin tärkeäksi. Ulkoisen viestinnän kannalta kyselyssä tavoiteltiin käsitystä siitä, miten se tavoitettiin ja oliko saatu tieto laadullisesti riittävää. Näissä osa-alueissa Suojelupoliisi on onnistunut myös parantamaan omaa toimintaansa, joka viestinnän osalta on virastotasolla vasta muutaman vuoden vanha. Saatujen tulosten perusteella voidaan viestinnän toimintaa kehittää, niin virastoa kuin sen yhteistyökumppaneita ajatellen.
Tutkimusaineiston tiedonkeruumenetelmänä käytettiin perinteistä paperille tehtyä kyselylomaketta. Vastaaminen oli tehty mahdollisimman helpoksi, koska kyselyaikataulu ja kysymysasettelu oli suunnattu vastaajatahojen kokonaiskäsitykseen Suojelupoliisista, eikä niinkään yksilöllisiin käsityksiin. Vastaaminen tapahtui rastittamalla erilaisia kysymyskokonaisuuksia. Lisäksi vastaajatahoilla oli mahdollisuus vapaaseen kommentointiin, joista saatiin hyviä ehdotuksia toiminnan kehittämiselle.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Suojelupoliisi nauttii edelleen myös muiden viranomaisten, sekä yritysten luottamusta erittäin hyvin. Sen saamat arvosanat omasta asiantuntemuksestaan olivat pääsääntöisesti erittäin hyviä. Suojelupoliisin asiantuntemuksen merkitystä yhteiskunnassa arvostettiin tehdyssä kyselyssä erittäin tärkeäksi. Ulkoisen viestinnän kannalta kyselyssä tavoiteltiin käsitystä siitä, miten se tavoitettiin ja oliko saatu tieto laadullisesti riittävää. Näissä osa-alueissa Suojelupoliisi on onnistunut myös parantamaan omaa toimintaansa, joka viestinnän osalta on virastotasolla vasta muutaman vuoden vanha. Saatujen tulosten perusteella voidaan viestinnän toimintaa kehittää, niin virastoa kuin sen yhteistyökumppaneita ajatellen.