Markkinatutkimus : Lady Line Kuopio
Tikkanen, Mikko; Rossinen, Viljami (2013)
Tikkanen, Mikko
Rossinen, Viljami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työikäisten naisten liikuntatottumuksia sekä mielikuvia ryhmäliikunnasta sekä kuntosaliharjoittelusta. Työssä tarkasteltiin aihetta Lady Line Kuopion näkökulmasta ja tavoitteena oli selvittää, miksi Lady Line Kuopion kävijäkunta on keskimäärin nuorempaa verrattuna muiden paikkakuntien Lady Line – kuntokeskuksiin. Tutkimuksen pohjalta tarkoituksena oli kehittää yrityksen markkinointia siihen suuntaan, että myös työikäiset naiset kiinnostuisivat palveluntarjoajasta.
Tutkimusmenetelmäksi työhön valittiin lomakekysely. Suurin osa lomakekyselyn kysymyksistä oli avoimia, jotta vastaajat saivat kertoa mahdollisimman vapaasti omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan aiheeseen liittyen. Lisäksi suoritimme kaksi teemahaastattelua aiheeseen liittyen. Teoriaosuudessa käsittelimme markkinoinnin kilpailukeinoja, palvelun piirteitä sekä brändiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella työikäisten naisten mukaan merkittävimmät tekijät ryhmäliikunta- sekä kuntosaliharjoittelussa olivat muun muassa hinnoittelu, saatavuus, palvelun laatu ja palvelun fyysiset puitteet. Vastaajat kritisoivat palveluiden korkea hintaa sekä kuntokeskusten tarvetta sitouttaa asiakkaita liiaksi. Palveluiden saatavuutta heikensivät esimerkiksi suppeat aukioloajat sekä parkkipaikkojen heikko saatavuus. Palvelun laatu ja hyvä ohjaus koettiin tärkeäksi osaksi miellyttävää kuntoilukokemusta. Fyysisissä puitteissa negatiivista huomiota herättivät erityisesti Lady Linen tilojen ahtaus sekä tunkkaisuus.
Yrityksen tulisi tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta tarjota pidempiä aukioloaikoja sekä siirrettävä työikäisille naisille soveltuvia ryhmäliikuntatunteja sopivimpiin ajankohtiin. Lisäksi yrityksen tulisi laajentaa 10 kertakäynnin korttien voimassa oloaikaa ja tarjota pysäköintietu asiakkailleen. Myös yrityksen toimitiloihin vievien opasteiden määrää tulisi lisätä sekä henkilökunnan palvelualttiutta korostaa entisestään.
Tutkimusmenetelmäksi työhön valittiin lomakekysely. Suurin osa lomakekyselyn kysymyksistä oli avoimia, jotta vastaajat saivat kertoa mahdollisimman vapaasti omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan aiheeseen liittyen. Lisäksi suoritimme kaksi teemahaastattelua aiheeseen liittyen. Teoriaosuudessa käsittelimme markkinoinnin kilpailukeinoja, palvelun piirteitä sekä brändiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella työikäisten naisten mukaan merkittävimmät tekijät ryhmäliikunta- sekä kuntosaliharjoittelussa olivat muun muassa hinnoittelu, saatavuus, palvelun laatu ja palvelun fyysiset puitteet. Vastaajat kritisoivat palveluiden korkea hintaa sekä kuntokeskusten tarvetta sitouttaa asiakkaita liiaksi. Palveluiden saatavuutta heikensivät esimerkiksi suppeat aukioloajat sekä parkkipaikkojen heikko saatavuus. Palvelun laatu ja hyvä ohjaus koettiin tärkeäksi osaksi miellyttävää kuntoilukokemusta. Fyysisissä puitteissa negatiivista huomiota herättivät erityisesti Lady Linen tilojen ahtaus sekä tunkkaisuus.
Yrityksen tulisi tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta tarjota pidempiä aukioloaikoja sekä siirrettävä työikäisille naisille soveltuvia ryhmäliikuntatunteja sopivimpiin ajankohtiin. Lisäksi yrityksen tulisi laajentaa 10 kertakäynnin korttien voimassa oloaikaa ja tarjota pysäköintietu asiakkailleen. Myös yrityksen toimitiloihin vievien opasteiden määrää tulisi lisätä sekä henkilökunnan palvelualttiutta korostaa entisestään.