Markkinointiviestintäsuunnitelma : Saimaan Safarit Oy
Jokela, Topi (2013)
Jokela, Topi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestintäsuunnitelma matkailualalla toimivalle ohjelmapalveluyritykselle. Työn toimeksiantaja on Saimaan Safarit Oy. Opinnäytetyössä annetaan toimeksiantajalle ideoita markkinointiviestinnän toteuttamiseen ja parannetaan yrittäjän näkemystä markkinointiviestinnästä. Työn tavoitteena on luoda markkinointiviestintäsuunnitelma, joka toimeksiantajan olisi mahdollista toteuttaa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee matkailualaa, markkinointiviestintää ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Matkailualan teoriaosuudessa käsitellään matkailualaa ja perehdytään tarkemmin matkailualan osa-alueisiin, jotka ovat yrityksen toiminnassa merkittäviä. Markkinointiviestinnässä on tarkasteltu sen eri osa-alueita ja keinoja. Viimeisessä teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun eri vaiheet.
Työn empiirinen osio sisältää markkinointiviestintäsuunnitelman Saimaan Safarit Oy:lle. Suunnitelmassa esitetään toimeksiantajalle sopivia markkinointiviestinnän keinoja ja käytännön toteutus ideoita. Työn empiirisessä osassa annetut ratkaisumallit pohjautuvat kirja- ja verkkolähteisiin, aikaisempiin tutkimuksiin, yrittäjän haastatteluun ja havainnointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma on tärkeä apu yrittäjälle yrityksen tulevaa markkinointiviestintää suunniteltaessa. Suunnitelmassa tulleet keinot ja toimintamallit ovat hyvä ja kustannustehokas tapa kehittää yrityksen
markkinointiviestintää.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee matkailualaa, markkinointiviestintää ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Matkailualan teoriaosuudessa käsitellään matkailualaa ja perehdytään tarkemmin matkailualan osa-alueisiin, jotka ovat yrityksen toiminnassa merkittäviä. Markkinointiviestinnässä on tarkasteltu sen eri osa-alueita ja keinoja. Viimeisessä teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun eri vaiheet.
Työn empiirinen osio sisältää markkinointiviestintäsuunnitelman Saimaan Safarit Oy:lle. Suunnitelmassa esitetään toimeksiantajalle sopivia markkinointiviestinnän keinoja ja käytännön toteutus ideoita. Työn empiirisessä osassa annetut ratkaisumallit pohjautuvat kirja- ja verkkolähteisiin, aikaisempiin tutkimuksiin, yrittäjän haastatteluun ja havainnointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma on tärkeä apu yrittäjälle yrityksen tulevaa markkinointiviestintää suunniteltaessa. Suunnitelmassa tulleet keinot ja toimintamallit ovat hyvä ja kustannustehokas tapa kehittää yrityksen
markkinointiviestintää.