Arviointi- ja palautelomake toisen asteen ammatilliseen koulutukseen
Kallioniemi, Tero; Helin, Pasi; Leppälammi, Nina; Valaja, Anna-Kaisa (2013)
Kallioniemi, Tero
Helin, Pasi
Leppälammi, Nina
Valaja, Anna-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811282
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kerätä työelämän edustajilta kyselylomakkeen avulla tietoa, siitä minkälaista informaatiota he toivovat saavansa opiskelijoilta, jotka ovat olleet työssä oppimassa heidän edustamassaan työpaikassa. Kyselystä tehdyn yhteenvedon pohjalta tapahtui arviointi- ja palautelomakkeen kehittäminen, jonka opiskelijat tekevät työssä oppimispaikasta ja palauttavat sen yksikköön työssä oppimisen päätteeksi. Lomake käydään opiskelijan arvioinnin jälkeen yhdessä läpi siten, että opiskelijan lisäksi paikalla ovat opettaja ja työelämänedustaja. Kyselyyn osallistui työelämänedustajia sosiaali- ja terveysalan, kone- ja metallialan sekä liikennöintialan työpaikoista.
Tarkoituksena on, että työelämä saa jatkuvaa palautetta opiskelijoilta ja voi näin ollen kehittää työssä oppimispaikkaa oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelijat oppivat antamaan rakentavaa ja kehittävää sekä asiallista palautetta.
Tässä kehittämishankkeen loppuraportissa olemme kuvanneet työelämästä saadun tiedon keräysprosessin ja siitä saadut tulokset. Lisäksi olemme hakeneet teoriasta tietoa palautteesta sekä arvioinnista. Lopuksi olemme luoneet saamiemme tietojen pohjalta arviointi- ja palautelomakkeen toisen asteen ammatilliseen koulutukseen.
Tämänkaltaista arviointi- ja palautelomaketta ei ole Sataedun organisaatiossa käytettävissä toistaiseksi. Eri alojen opettajina koemme tämän olevan puute. Koulujen ja työelämän yhteistyölle sekä käytäntöjen kehittämiselle on tärkeää saada opiskelijoilta palautetta heidän kokemuksistaan sekä kehittämiskohteista. Arviointi- ja palautelomake otetaan käyttöön tämän kehittämishankkeen valmistuttua ja sitä aluksi koe testataan ja tämän jälkeen tehdään tarvittavat muutokset, jolloin lomake saa lopullisen muotonsa. Lopullinen lomake on tarkoitus saada yleisesti käyttöön Sataedun organisaation eri ammatti aloille syksyllä 2013.
Tarkoituksena on, että työelämä saa jatkuvaa palautetta opiskelijoilta ja voi näin ollen kehittää työssä oppimispaikkaa oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelijat oppivat antamaan rakentavaa ja kehittävää sekä asiallista palautetta.
Tässä kehittämishankkeen loppuraportissa olemme kuvanneet työelämästä saadun tiedon keräysprosessin ja siitä saadut tulokset. Lisäksi olemme hakeneet teoriasta tietoa palautteesta sekä arvioinnista. Lopuksi olemme luoneet saamiemme tietojen pohjalta arviointi- ja palautelomakkeen toisen asteen ammatilliseen koulutukseen.
Tämänkaltaista arviointi- ja palautelomaketta ei ole Sataedun organisaatiossa käytettävissä toistaiseksi. Eri alojen opettajina koemme tämän olevan puute. Koulujen ja työelämän yhteistyölle sekä käytäntöjen kehittämiselle on tärkeää saada opiskelijoilta palautetta heidän kokemuksistaan sekä kehittämiskohteista. Arviointi- ja palautelomake otetaan käyttöön tämän kehittämishankkeen valmistuttua ja sitä aluksi koe testataan ja tämän jälkeen tehdään tarvittavat muutokset, jolloin lomake saa lopullisen muotonsa. Lopullinen lomake on tarkoitus saada yleisesti käyttöön Sataedun organisaation eri ammatti aloille syksyllä 2013.