"Hoitajapäivystys auttaa ripeästi" Kokemuksia päivystävän sairaanhoitajan vastaanottotoiminnasta Jämsän terveysasemalla
Ahola, Lotta (2013)
Ahola, Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811269
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ilmentämään päivystävän sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan merkitystä. Päivystävän sairaanhoitajan vastaanottotoiminta on aloitettu Jämsässä Jokilaakson sairaalassa kaksi vuotta sitten lääkäripäivystyksen rinnalla ja palvelua tuotetaan pääsääntöisesti maanantaisin, perjantaisin ja viikonloppuisin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden ohjautuvuutta päivystävän sairaan-hoitajan vastaanotolle sekä minkälaisena potilaat kokevat päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton Jämsässä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten potilas ohjautuu päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle? Mitä potilasryhmiä hoidetaan päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolla? Minkälaisena potilaat kokevat päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton? Tavoitteena oli päivystävän sairaanhoitajan toimenkuvan selkiinnyttäminen ja näkyvyyden kehittäminen Jämsässä Jokilaakson sairaalassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomak-keilla. Kyselyiden aikana päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolla kävi 259 potilasta ja kyselyyn vastasi 92. Vastausprosentiksi muodostui 36. Vastaukset analysoitiin tilastolli-sesti ja niitä täydennettiin vastaajien autenttisilla kommenteilla.
Vastaajista 89 % (n=92) pääsi päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle enintään tunnin odotusajan jälkeen. Suurin osa eli 40 % potilaista ohjautui vastaanotolle terveyskeskuksen puhelinajanvarauksen kautta. Päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton suurimman (40 %) potilasryhmän muodostavat flunssa-, kurkku- sekä korvaoireiset po-tilaat. Tulosten mukaan 96 % vastaajista tulisi uudelleen päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle vastaavanlaisessa ongelmassa.
Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään päivystävän sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan kehittämisessä Jämsässä Jokilaakson sairaalassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden ohjautuvuutta päivystävän sairaan-hoitajan vastaanotolle sekä minkälaisena potilaat kokevat päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton Jämsässä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten potilas ohjautuu päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle? Mitä potilasryhmiä hoidetaan päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolla? Minkälaisena potilaat kokevat päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton? Tavoitteena oli päivystävän sairaanhoitajan toimenkuvan selkiinnyttäminen ja näkyvyyden kehittäminen Jämsässä Jokilaakson sairaalassa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomak-keilla. Kyselyiden aikana päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolla kävi 259 potilasta ja kyselyyn vastasi 92. Vastausprosentiksi muodostui 36. Vastaukset analysoitiin tilastolli-sesti ja niitä täydennettiin vastaajien autenttisilla kommenteilla.
Vastaajista 89 % (n=92) pääsi päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle enintään tunnin odotusajan jälkeen. Suurin osa eli 40 % potilaista ohjautui vastaanotolle terveyskeskuksen puhelinajanvarauksen kautta. Päivystävän sairaanhoitajan vastaanoton suurimman (40 %) potilasryhmän muodostavat flunssa-, kurkku- sekä korvaoireiset po-tilaat. Tulosten mukaan 96 % vastaajista tulisi uudelleen päivystävän sairaanhoitajan vastaanotolle vastaavanlaisessa ongelmassa.
Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään päivystävän sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan kehittämisessä Jämsässä Jokilaakson sairaalassa.