Talouden koulutusmateriaalin laadinta tuotantoyksikön henkilöstölle
Santanen, Jussi (2013)
Santanen, Jussi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa materiaali, jolla nostetaan case-yrityksen kohdeyksikön henkilökunnan taloudellista osaamista ja ymmärrystä. Tarkoituksena oli parantaa kohdeyksikön kustannustehokkuutta parantamalla kustannusvaikutteisissa rooleissa toimivien työntekijöiden ja toimihenkilöiden osaamista. Työn tarkoitus on huomioida kattavasti tuotantoyksikön arjen työtehtävien taloudelliset vaikutusmahdollisuudet.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa talouden peruskäsitteistä. Lisäksi teoriaosiossa käsiteltiin talouden raportoinnin ja tunnuslukujen käsitteitä. Taloudellisista raporteista esitellään tärkeimmät talousinformaation peruslähteiden tuloslaskelman ja taseen teoria. Tunnusluvuista käsitellään yksikön tärkeimmät tunnusluvut yksityiskohtaisesti. Empiirisessä osuudessa käytiin läpi koulutusmateriaalin rakennetta ja sisällön muodostumista. Sisällön perusteina käytettiin tutkimuksen teoreettista pohjaa ja käytettyjä tekijöitä pyrittiin aina vahvistamaan käytännön esimerkkien avulla.
Työn tuloksena syntyi käyttökelpoinen ja selkeä koulutusmateriaali, jolla yrityksen henkilöstöä voidaan kouluttaa talouden peruskäsitteisiin. Materiaali on laaja paketti talouden peruskäsitteitä ja se esittelee ja perustelee yksikön talouden lukemat yksityiskohtaisesti ja laajaalaisesti. Materiaali on joustava ja helppo muunnella suuremmasta kokonaisuudesta pienemmiksi yksiköiksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu pääasiassa talouden peruskäsitteistä. Lisäksi teoriaosiossa käsiteltiin talouden raportoinnin ja tunnuslukujen käsitteitä. Taloudellisista raporteista esitellään tärkeimmät talousinformaation peruslähteiden tuloslaskelman ja taseen teoria. Tunnusluvuista käsitellään yksikön tärkeimmät tunnusluvut yksityiskohtaisesti. Empiirisessä osuudessa käytiin läpi koulutusmateriaalin rakennetta ja sisällön muodostumista. Sisällön perusteina käytettiin tutkimuksen teoreettista pohjaa ja käytettyjä tekijöitä pyrittiin aina vahvistamaan käytännön esimerkkien avulla.
Työn tuloksena syntyi käyttökelpoinen ja selkeä koulutusmateriaali, jolla yrityksen henkilöstöä voidaan kouluttaa talouden peruskäsitteisiin. Materiaali on laaja paketti talouden peruskäsitteitä ja se esittelee ja perustelee yksikön talouden lukemat yksityiskohtaisesti ja laajaalaisesti. Materiaali on joustava ja helppo muunnella suuremmasta kokonaisuudesta pienemmiksi yksiköiksi.