Markkinointiviestintäsuunnitelma, case: Jaguars Spirit Athletes ry
Salmela, Elina (2013)
Salmela, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811256
Tiivistelmä
Useimmat urheiluseuroista ovat voittoa tavoittelemattomia eli nonprofit-organisaatioita. Nonprofit-ominaisuudestaan huolimatta nekin tarvitsevat rahaa kattaakseen toiminnastaan aiheutuvat kulut. Usein pääasiallinen tulon lähde ovat jäsenmaksut, mutta niiden lisäksi rahoitusta saadaan myös muilta tahoilta, esimerkiksi yhteistyökumppaneilta ja muilta tukijoilta. Rahoituksen ja jäsenten saamiseksi urheiluseurojen tarvitsee markkinoida toimintaansa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Jaguars Spirit Athletes ry:lle, joka on jyväskyläläinen cheerleading-seura. Suunnitelma muodostaa tämän opinnäytetyön toisen, produktiivisen osan. Työn ensimmäinen osa on suunnitelmaa tukeva teoriakatsaus aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä verkkoaineistoon. Menetelmä oli pääosin kvalitatiivinen. Osin työssä käytettiin kuitenkin myös kvantitatiivista menetelmää, sillä suunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin pienimuotoinen kysely markkinointiviestinnän keskeisen kohderyhmän edustajien keskuudessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoitus on auttaa urheiluseuraa käytännön markkinointiviestinnän toteuttamisessa. Suunnitelmassa on tehty kattavat analyysit mm. seuran nykytilasta ja kohderyhmästä. Näiden analyysien sekä pienoiskyselyn tulosten perusteella on tehty konkreettisia toimenpide-ehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Jaguars Spirit Athletes ry:lle, joka on jyväskyläläinen cheerleading-seura. Suunnitelma muodostaa tämän opinnäytetyön toisen, produktiivisen osan. Työn ensimmäinen osa on suunnitelmaa tukeva teoriakatsaus aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä verkkoaineistoon. Menetelmä oli pääosin kvalitatiivinen. Osin työssä käytettiin kuitenkin myös kvantitatiivista menetelmää, sillä suunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin pienimuotoinen kysely markkinointiviestinnän keskeisen kohderyhmän edustajien keskuudessa.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tarkoitus on auttaa urheiluseuraa käytännön markkinointiviestinnän toteuttamisessa. Suunnitelmassa on tehty kattavat analyysit mm. seuran nykytilasta ja kohderyhmästä. Näiden analyysien sekä pienoiskyselyn tulosten perusteella on tehty konkreettisia toimenpide-ehdotuksia markkinointiviestinnän toteuttamiseksi.