IMMOBILISAATIO-KOULUTUS NOKIAN TERVEYSKESKUKSEN ENSIAPUPOLIKLINIKAN HOITOHENKILÖKUNNALLE
Ritala, Pauli (2013)
Ritala, Pauli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811245
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvointilaitoksen 2008 teettämän tilastoinnin mukaan erikoissairaanhoidossa hoidettujen vammojen ja tapaturmien määrässä on ollut kasvua erityisesti alaraajan murtumissa. Reisiluun ja polven sekä säären alueen murtumat lisääntyivät 5 prosenttia vuonna 2008. (Somaattinen erikoissairaanhoito 2008 2010, 4)
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä potilaan ylä- ja alaraajanmurtumien immobilisaatiohoitoon, suunnitella sekä toteuttaa opetus- ja ohjaustilanne Nokian terveyskeskuksen ensiapupoliklinikan hoitohenkilöstölle simulaatiotilanteen avulla sekä arvioida kyseinen opetuskokonaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ylä- ja alaraajanmurtumia, immobilisaatiota, immobilisaatiomateriaaleja sekä simulaatio-oppimista oppimismenetelmänä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kipsikoulutus, joka sisälsi teoria- ja käytännön osuuden. Teoriaosuuden opetusmateriaalista sekä kotihoito-ohjeista koottiin ohjekansio hoitohenkilökunnalle. Koulutuksen onnistumista arvioitiin arviointi ja palautekaavakkeella, jonka tulosten perusteella koulutus oli tarpeita vastaava sekä laadukas.
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä potilaan ylä- ja alaraajanmurtumien immobilisaatiohoitoon, suunnitella sekä toteuttaa opetus- ja ohjaustilanne Nokian terveyskeskuksen ensiapupoliklinikan hoitohenkilöstölle simulaatiotilanteen avulla sekä arvioida kyseinen opetuskokonaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ylä- ja alaraajanmurtumia, immobilisaatiota, immobilisaatiomateriaaleja sekä simulaatio-oppimista oppimismenetelmänä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kipsikoulutus, joka sisälsi teoria- ja käytännön osuuden. Teoriaosuuden opetusmateriaalista sekä kotihoito-ohjeista koottiin ohjekansio hoitohenkilökunnalle. Koulutuksen onnistumista arvioitiin arviointi ja palautekaavakkeella, jonka tulosten perusteella koulutus oli tarpeita vastaava sekä laadukas.