Kilpailijoiden verkkopalvelun analyysi Case: Laurea Events
Lahtela, Jasmin (2013)
Lahtela, Jasmin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811241
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida Laurea Leppävaaran Laurea Events-tapahtumapalvelun kilpailijoiden verkkopalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli analyysin tulosten pohjalta tuoda esiin tekijöitä, joita Laurea Events voi hyödyntää omien verkkosivujensa kehittämisessä. Käyttäjälähtöisen verkkopalvelun avulla Laurea Events voi edistää näkyvyyttä ja uusasiakashankintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia painottaen sen kilpailukeinoja, markkinointiviestintää ja erityisesti sähköistä markkinointia. Käyttäjäkeskeisen verkkopalvelun suunnittelun vaatimukset olivat työn keskeistä sisältöä, koska niitä käytettiin kilpailijoiden verkkosivujen analysoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä työssä oli benchmarking. Bencmarkingin avulla arvioitiin kilpailijoiden verkkopalvelujen ominaisuuksia hyvien käytänteiden löytämiseksi. Bencmarkattaviksi yrityksiksi valittiin neljä Espoon alueella toimivaa tapahtumapalveluja tuottavaa yritystä. Kunkin kilpailevan yrityksen verkkopalveluja analysoitiin käyttäen kriteereinä toiminnallisia, tieto-, toimintaympäristö-, käytettävyys-, saavutettavuus- ja turvallisuusvaatimuksia.
Bechmarkingissa käytetyn analyysin tulosten perusteella sivustojen tulee olla helppokäyttöiset ja tieto niiltä helposti löydettävissä. Verkkosivujen päivittyminen, vuorovaikutteinen viestin-tämahdollisuus ja eri kielivaihtoehdot parantavat verkkopalvelun käyttäjäkeskeisyyttä. Sivustoilla tulee olla enemmän tietoa yrityksestä, sen historiasta, palveluista ja tapahtumista sekä palvelujen onnistumisista referensseinä. Erotellut teemat tapahtumista kuvineen ja sisältöineen vakuuttavat asiakasta yrityksen palveluista. Lisäksi verkkosivujen visuaaliseen ilmeeseen tulee kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia painottaen sen kilpailukeinoja, markkinointiviestintää ja erityisesti sähköistä markkinointia. Käyttäjäkeskeisen verkkopalvelun suunnittelun vaatimukset olivat työn keskeistä sisältöä, koska niitä käytettiin kilpailijoiden verkkosivujen analysoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä työssä oli benchmarking. Bencmarkingin avulla arvioitiin kilpailijoiden verkkopalvelujen ominaisuuksia hyvien käytänteiden löytämiseksi. Bencmarkattaviksi yrityksiksi valittiin neljä Espoon alueella toimivaa tapahtumapalveluja tuottavaa yritystä. Kunkin kilpailevan yrityksen verkkopalveluja analysoitiin käyttäen kriteereinä toiminnallisia, tieto-, toimintaympäristö-, käytettävyys-, saavutettavuus- ja turvallisuusvaatimuksia.
Bechmarkingissa käytetyn analyysin tulosten perusteella sivustojen tulee olla helppokäyttöiset ja tieto niiltä helposti löydettävissä. Verkkosivujen päivittyminen, vuorovaikutteinen viestin-tämahdollisuus ja eri kielivaihtoehdot parantavat verkkopalvelun käyttäjäkeskeisyyttä. Sivustoilla tulee olla enemmän tietoa yrityksestä, sen historiasta, palveluista ja tapahtumista sekä palvelujen onnistumisista referensseinä. Erotellut teemat tapahtumista kuvineen ja sisältöineen vakuuttavat asiakasta yrityksen palveluista. Lisäksi verkkosivujen visuaaliseen ilmeeseen tulee kiinnittää huomiota.