Korjaamon työnjohto
Klemetti, Mika (2013)
Klemetti, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Audi Center Helsingin huoltokorjaamon työnjohdon tehtäviä ja erityisesti esimiestyöskentelyä sekä esittää siihen kehitysehdotuksia. Kehitystarvetta on ilmennyt päivittäisten töiden läpiviennin seurannassa, vastuun jakautumisessa ja esimiestehtävien hoitamisessa.
Työ suoritettiin työnjohtajien ja mekaanikoiden työtä havainnoimalla. Havaintojen perusteella laadittiin kysymykset, joita käytettiin haastateltaessa työnjohtoa ja mekaanikoita. Haastatteluiden avulla pystyttiin selventämään havaittuja ongelmia sekä hakemaan ratkaisuja tilanteen korjaamiseksi.
Työssä esitetään, että työnjohto eriytetään kahden hengen tiimeiksi. Molemmista tiimeistä toinen työjohtaja siirtyy takatukeen pois asiakaspalvelusta. Takatuki keskittyy mekaanikoiden auttamiseen ja valmiiden töiden laskutukseen. Tämä järjestely tulee selkeyttämään ja helpottamaan työnjohdon ja mekaanikoiden työskentelyä.
Työ suoritettiin työnjohtajien ja mekaanikoiden työtä havainnoimalla. Havaintojen perusteella laadittiin kysymykset, joita käytettiin haastateltaessa työnjohtoa ja mekaanikoita. Haastatteluiden avulla pystyttiin selventämään havaittuja ongelmia sekä hakemaan ratkaisuja tilanteen korjaamiseksi.
Työssä esitetään, että työnjohto eriytetään kahden hengen tiimeiksi. Molemmista tiimeistä toinen työjohtaja siirtyy takatukeen pois asiakaspalvelusta. Takatuki keskittyy mekaanikoiden auttamiseen ja valmiiden töiden laskutukseen. Tämä järjestely tulee selkeyttämään ja helpottamaan työnjohdon ja mekaanikoiden työskentelyä.