Markkinointiviestintäkampanjan suunnittelu ja toteutus Leni's Cafélle
Peltola, Hanna-Mari (2013)
Peltola, Hanna-Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811201
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnän huolellinen suunnittelu auttaa yritystä menestymään ja tavoittamaan haluamansa asiakkaat. Markkinointiviestintää suunnitellessa on tärkeää valita parhaat ja tehokkaimmat keinot juuri kyseiselle yritykselle. Vaikka kampanjoinnin suunnittelu teoriassa voi tuntua helpolta, käytännössä kuitenkin pienen yrityksen taloudellinen ja ajankäytöllinen resurssipula tekee toteutuksen haastavaksi. Suoramainonta on kuitenkin kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaat ja se on helppo kohdistaa rajatulle kohderyhmälle. Näin myös laatuun voidaan panostaa ilman että kustannukset karkaavat liian suuriksi.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ ja sen produktina toteutettiin suoramainoskampanja Leni’s Cafélle ja heidän yritystarjoilupalvelulleen. Päätavoitteena oli kasvattaa Itä-Pasilan alueen yritysten tietoisuutta Leni’s Cafésta yritystarjoilujen tuottajana sekä tuoda heille uusia asiakkaita. Lisäksi tavoitteena oli antaa yritykselle ideoita markkinointiviestinnän toteuttamiseen ja kehittämiseen jatkossa.
Työn tietoperustassa perehdytään markkinointiviestintään, sen viimeaikaisiin muutoksiin ja kampanjan suunnittelun vaiheisiin. Sen jälkeen käsitellään mainontaa ja erityisesti suoramarkkinoinnin teoriaa, jonka pohjalta suoramainoskampanja toteutettiin.
Markkinointikampanja toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013. Mainoksia jaettiin yhteensä 200 kappaletta yrityksen toiminta-alueelle Itä-Pasilaan. Kampanjan tuloksena yritys sai lisää tunnettuutta alueen yrityksissä ja lupaavia neuvotteluja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kampanja sai Leni’s Cafén vakuuttuneeksi markkinointiviestinnän tärkeydestä ja siitä, ettei sen onnistuneeseen toteuttamiseen tarvita valtavia resursseja. Kampanjan ansiosta Leni’s Café aikoo myös jatkaa markkinointiviestintänsä kehittämistä.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ ja sen produktina toteutettiin suoramainoskampanja Leni’s Cafélle ja heidän yritystarjoilupalvelulleen. Päätavoitteena oli kasvattaa Itä-Pasilan alueen yritysten tietoisuutta Leni’s Cafésta yritystarjoilujen tuottajana sekä tuoda heille uusia asiakkaita. Lisäksi tavoitteena oli antaa yritykselle ideoita markkinointiviestinnän toteuttamiseen ja kehittämiseen jatkossa.
Työn tietoperustassa perehdytään markkinointiviestintään, sen viimeaikaisiin muutoksiin ja kampanjan suunnittelun vaiheisiin. Sen jälkeen käsitellään mainontaa ja erityisesti suoramarkkinoinnin teoriaa, jonka pohjalta suoramainoskampanja toteutettiin.
Markkinointikampanja toteutettiin maalis-huhtikuussa 2013. Mainoksia jaettiin yhteensä 200 kappaletta yrityksen toiminta-alueelle Itä-Pasilaan. Kampanjan tuloksena yritys sai lisää tunnettuutta alueen yrityksissä ja lupaavia neuvotteluja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kampanja sai Leni’s Cafén vakuuttuneeksi markkinointiviestinnän tärkeydestä ja siitä, ettei sen onnistuneeseen toteuttamiseen tarvita valtavia resursseja. Kampanjan ansiosta Leni’s Café aikoo myös jatkaa markkinointiviestintänsä kehittämistä.