Käyttöliittymän graafisten elementtien kehittäminen käytettävyystutkimuksen avulla : case Mathesis-opetusmateriaali
Ahtosalo, Hanna (2013)
Ahtosalo, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811159
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää parannusehdotuksia pelillistetyn opetusmateriaalin käyttöliittymän graafisille elementeille käytettävyyden arviointimenetelmiä hyödyntäen. Työtä varten tutustuttiin käytettävyyden arviointimenetelmien teoriaan, käytettävyyteen vaikuttaviin graafisiin tekijöihin sekä keinoihin, joilla voidaan huomioida tuotteen kohderyhmä paremmin. Teoriapohjaa tarvittiin sovelluksen käytettävyyden konkreettiseen arvioimiseen ja oikeaoppiseen testaukseen.
Sovelluksen käyttöliittymätestausta varten valittiin 2 erilaista käytettävyyden arviointitapaa: Nielsenin heuristiikkoihin pohjautuva heuristinen asiantuntija-arvio sekä käytettävyystestauksesta kehitetty paritestaus. Heuristisen asiantuntija-arvion avulla sovelluksesta löydettiin joukko käytettävyysongelmia, joita testattiin vielä paritestauksen avulla. Osaa Heuristisen arvion avulla saaduista parannusehdotuksista testattiin paritestauksen jälkeen pidetyn mielipidekyselyn kautta. Asiantuntija-arvion suoritti 3 asiantuntijaa: 2 tietotekniikan insinööriä sekä 1 graafikko. Paritestaus suoritettiin 4 kohderyhmään kuuluvan oppilaan eli 8 14–15 vuotiaan koululaisen kanssa. Paritestauksen jälkeen oppilaat myös vastasivat kyselyyn, jossa tiedusteltiin kohderyhmän mieltymyksiä grafiikkaelementtien visuaalisesta ilmeestä ja muutosehdotuksista.
Arvioinnin, testauksen ja kyselyn avulla saatujen tulosten pohjalta ideoitiin parannusehdotuksia löytyneisiin käytettävyysongelmiin ja sovelluksen visuaalisiin puutteisiin. Suurimmat käytettävyysongelmat liittyivät sovelluksen epäselvään hierarkiaan, typografisiin puutteisiin sekä painikkeiden epäloogiseen toimintaan. Parannusehdotukseksi suositeltiin graafisen ohjeistuksen tai suunnitelman tekemistä, ohjeistuksesta ja suunnitelmista ilmenee, miten graafisia elementtejä tulisi sovelluksessa jatkossa käyttää niin, että kokonaisuudesta tulee harmoninen ja toimiva.
Sovelluksen käyttöliittymätestausta varten valittiin 2 erilaista käytettävyyden arviointitapaa: Nielsenin heuristiikkoihin pohjautuva heuristinen asiantuntija-arvio sekä käytettävyystestauksesta kehitetty paritestaus. Heuristisen asiantuntija-arvion avulla sovelluksesta löydettiin joukko käytettävyysongelmia, joita testattiin vielä paritestauksen avulla. Osaa Heuristisen arvion avulla saaduista parannusehdotuksista testattiin paritestauksen jälkeen pidetyn mielipidekyselyn kautta. Asiantuntija-arvion suoritti 3 asiantuntijaa: 2 tietotekniikan insinööriä sekä 1 graafikko. Paritestaus suoritettiin 4 kohderyhmään kuuluvan oppilaan eli 8 14–15 vuotiaan koululaisen kanssa. Paritestauksen jälkeen oppilaat myös vastasivat kyselyyn, jossa tiedusteltiin kohderyhmän mieltymyksiä grafiikkaelementtien visuaalisesta ilmeestä ja muutosehdotuksista.
Arvioinnin, testauksen ja kyselyn avulla saatujen tulosten pohjalta ideoitiin parannusehdotuksia löytyneisiin käytettävyysongelmiin ja sovelluksen visuaalisiin puutteisiin. Suurimmat käytettävyysongelmat liittyivät sovelluksen epäselvään hierarkiaan, typografisiin puutteisiin sekä painikkeiden epäloogiseen toimintaan. Parannusehdotukseksi suositeltiin graafisen ohjeistuksen tai suunnitelman tekemistä, ohjeistuksesta ja suunnitelmista ilmenee, miten graafisia elementtejä tulisi sovelluksessa jatkossa käyttää niin, että kokonaisuudesta tulee harmoninen ja toimiva.