Hip hop -komppeja rumpusetille : Lähtökohtana A Tribe Called Questin rumpukompit
Viitala, Eliel (2013)
Viitala, Eliel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten hip hop –musiikkia soitetaan rumpusetillä. Työn lähtökohtana on käytetty legendaarisen hip hop -yhtye A Tribe Called Questin rumpukomppeja, joiden pohjalta on laadittu myös harjoituksia rumpusetille.
Kuunteluanalyysin lisäksi työssä on käytetty apuna alan kirjallisuutta, rumpujensoiton oppikirjoja, dokumenttielokuvia ja internetistä löytyviä videoita sekä alaan liittyviä lehti- ja internet-julkaisuja.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaisia rumpukomppeja A Tribe Called Questin äänitteillä on ja voiko niitä soittaa rumpusetillä? 2) Minkälaisia rumpusoundeja A Tribe Called Questin äänitteillä on ja voiko niitä toteuttaa rumpusetillä? 3) Mikä on olennaista hip hop –musiikin soittamisessa? 4) Minkälaisten harjoitteiden avulla voi harjoitella hip hop –komppien soittamista?
Transkriptioista johdetut harjoitukset keskittyvät bassorummun, virvelirummun ja hi-hat –symbaalien monipuoliseen hallintaan. Harjoitukset etenevät rumpusetin osa kerrallaan. Lopuksi osakokonaisuuksia on tarkoitus yhdistää toisiinsa. Harjoituksista on laadittu myös ääninäytteitä.
Kuunteluanalyysin lisäksi työssä on käytetty apuna alan kirjallisuutta, rumpujensoiton oppikirjoja, dokumenttielokuvia ja internetistä löytyviä videoita sekä alaan liittyviä lehti- ja internet-julkaisuja.
Tutkimuskysymykset olivat: 1) Minkälaisia rumpukomppeja A Tribe Called Questin äänitteillä on ja voiko niitä soittaa rumpusetillä? 2) Minkälaisia rumpusoundeja A Tribe Called Questin äänitteillä on ja voiko niitä toteuttaa rumpusetillä? 3) Mikä on olennaista hip hop –musiikin soittamisessa? 4) Minkälaisten harjoitteiden avulla voi harjoitella hip hop –komppien soittamista?
Transkriptioista johdetut harjoitukset keskittyvät bassorummun, virvelirummun ja hi-hat –symbaalien monipuoliseen hallintaan. Harjoitukset etenevät rumpusetin osa kerrallaan. Lopuksi osakokonaisuuksia on tarkoitus yhdistää toisiinsa. Harjoituksista on laadittu myös ääninäytteitä.