Melos ja Ode - laulun tekstien tulkinta
Perkiö, Arto (2013)
Perkiö, Arto
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711122
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallinen osio käsittelee laulua tekstin lähtökohdista. Aluksi työssä esitellään lyhyesti lauletun musiikin kehitysvaiheita keskiajalta lähtien 1800-luvun romanttisen liedin aikoihin asti. Katsauksessa painotus on tekstin osuudessa ja merkityksessä lauletussa musiikissa. Vielä Mozartin ja Beethovenin aikoihin sävellettiin säkeistölauluja, eikä teksteihin kiinnitetty sellaista huomiota kuin myöhemmin, jolloin teksti ohjasi lauluja aina läpisävellettyyn muotoon.
Lyriikan historiaa, piirteitä ja keinovalikoimia esitellään itsenäisinä ilmiöinä sekä musiikkiin sitomalla. Tärkeinä lähteinä johdattamassa liedin kamarimusiikillisen luonteen ja tekstien merkityksen ymmärtämiseen ovat olleet Seppo Nummen ja Ralf Gothonin ajatukset ja kirjoitukset.
Työssä analysoidaan myös kolmen opinnäytekonsertissa laulamani laulun tekstejä. Analyysissä esitetään erilaisia mahdollisuuksia ja lähestymistapoja tekstien käsittelemiseen ja tulkitsemiseen. Näitä sävellettyjä runoja minulle on avannut filosofian tohtori ja äidinkielenopettaja Raija Hakala.
Työn tavoitteena on korostaa laulajille tekstianalyysien tärkeyttä. Laulun linjakkuudesta ja teknisestä taidokkuudesta huolimatta laulu ei puhuttele kuulijaa jos tulkinta jää ohueksi puutteellisen tekstitulkinnan vuoksi.
Lyriikan historiaa, piirteitä ja keinovalikoimia esitellään itsenäisinä ilmiöinä sekä musiikkiin sitomalla. Tärkeinä lähteinä johdattamassa liedin kamarimusiikillisen luonteen ja tekstien merkityksen ymmärtämiseen ovat olleet Seppo Nummen ja Ralf Gothonin ajatukset ja kirjoitukset.
Työssä analysoidaan myös kolmen opinnäytekonsertissa laulamani laulun tekstejä. Analyysissä esitetään erilaisia mahdollisuuksia ja lähestymistapoja tekstien käsittelemiseen ja tulkitsemiseen. Näitä sävellettyjä runoja minulle on avannut filosofian tohtori ja äidinkielenopettaja Raija Hakala.
Työn tavoitteena on korostaa laulajille tekstianalyysien tärkeyttä. Laulun linjakkuudesta ja teknisestä taidokkuudesta huolimatta laulu ei puhuttele kuulijaa jos tulkinta jää ohueksi puutteellisen tekstitulkinnan vuoksi.