Kauneudenhoitoalan tukkumyymälän sijaintipäätöksen tekeminen
Kulmala, Jenni (2013)
Kulmala, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mihin kauneudenhoitoalan tukkuyrityksen olisi kannattavinta avata seuraava noutomyymälä. Tutkimus toteutettiin kauneudenhoitoalan maahantuonti- ja tukkuyrityksen Hairmail Oy:n pyynnöstä. Myymäläverkon laajennus on toimiva keino kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja osuutta alan kokonaismarkkinoista Suomessa. Laajennuksella voidaan saavuttaa uusia alueita ja kasvattaa yrityksen liikevaihtoa. Tutkimuksessa tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuivat vaikutusalue ja sen määritysmenetelmät. Vaikutusalueiden lisäksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee sijaintipäätöksen tekoa yrityksen strategian kannalta, ostovoiman käsitettä, ostokäyttäytymistä sekä Suomen alueellisia tulevaisuudennäkymiä.
Opinnäytetyön tuloksena saavutettu sijaintipäätös perustuu kolmeen erilliseen tutkimukseen. Tutkimuksista kaksi toteutettiin aineistotutkimuksena. Kolmas tutkimuksista oli kvantitatiivisella menetelmällä toteutettu kyselytutkimus. Aineistotutkimuksien avulla vertailtiin alueellisia eroja Suomen suurimpien kaupunkien välillä. Tutkimuksien tuloksena valittiin kaupungeista kolme suurimman ostopotentiaalin osoittamaa kaupunkia: Espoo, Vantaa ja Jyväskylä. Näihin toteutettiin vielä ostotottumuksia tutkiva kysely. Kyselyn tarkoituksena oli paikantaa alueellisia eroja potentiaalisten asiakkaiden ostotottumuksissa. Kolmen tutkimuksen perusteella todettiin, että uuden tukkumyymälän perustaminen ei kannattaisi tällä hetkellä mihinkään päin Suomea. Kannattavin vaihtoehto yrityksen kannalta olisi Vantaa. Tulokseen vaikuttavat negatiivisesti Suomen kaupunkien pienuus ja niiden väliset etäisyydet toisistaan. Vantaalla markkina-alueen ostovoima olisi kuitenkin suurin.
Opinnäytetyön tuloksena saavutettu sijaintipäätös perustuu kolmeen erilliseen tutkimukseen. Tutkimuksista kaksi toteutettiin aineistotutkimuksena. Kolmas tutkimuksista oli kvantitatiivisella menetelmällä toteutettu kyselytutkimus. Aineistotutkimuksien avulla vertailtiin alueellisia eroja Suomen suurimpien kaupunkien välillä. Tutkimuksien tuloksena valittiin kaupungeista kolme suurimman ostopotentiaalin osoittamaa kaupunkia: Espoo, Vantaa ja Jyväskylä. Näihin toteutettiin vielä ostotottumuksia tutkiva kysely. Kyselyn tarkoituksena oli paikantaa alueellisia eroja potentiaalisten asiakkaiden ostotottumuksissa. Kolmen tutkimuksen perusteella todettiin, että uuden tukkumyymälän perustaminen ei kannattaisi tällä hetkellä mihinkään päin Suomea. Kannattavin vaihtoehto yrityksen kannalta olisi Vantaa. Tulokseen vaikuttavat negatiivisesti Suomen kaupunkien pienuus ja niiden väliset etäisyydet toisistaan. Vantaalla markkina-alueen ostovoima olisi kuitenkin suurin.