MTV MEDIAn Intran käytettävyyden parantaminen
Viitanen, Heidi (2013)
Viitanen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711063
Tiivistelmä
MTV MEDIAn Intran käytettävyyden parantaminen
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä käytettävyystutkimus MTV MEDIAn Intralle. Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviota ja käytettävyystutkimusta aidoilla käyttäjillä. Tutkimus tehtiin käyttäjän näkökulmasta eli tarkasteltiin MTV MEDIAn Intran toiminnallisuuksia ja miten niiden käyttö vastaa käyttäjien odotuksia. Tutkimuksessa on käytetty hyväksi erilaisia lähteitä jotka antavat teoreettisen pohjan tutkimukselle.
Tässä tutkimuksessa sivustoa tutkittiin ensin heuristisen arvioinnin kautta. Heuristisessa arvioinnissa MTV MEDIAn Intra käytiin Nielsenin listan avulla läpi. Heuristinen arviointi Nielsenin listan mukaan toteutettuna toimi alustavana pohjana käytettävyysongelmien selvittämiselle. Heuristisen arvioinnin kautta saatujen tuloksien mukaan tehtiin tutkimuskohteen rajaus. Rajaus toteutettiin siten, että mukaan otettiin ne toiminnallisuudet, joiden toiminnassa huomattii käytettävyysongelmia. Tutkimuskohteeksi saatiin etusivu, tietojen löydettävyys, haku, navigaatio, Työtila-listaus ja Q&A-osio.
Näiden saatujen tuloksien jälkeen otettiin laadulliseen tutkimukseen luokitellut tutkimusmenetelmät käyttöön, joita tässä tutkimuksessa olivat testitehtävät, yksilö- ja ryhmähaastattelu sekä havainnointi.
Tutkimusmetelmistä saatuja tuloksia analysoitiin. Esille tulleet käytettävyysongelmat luokiteltiin omiksi kokonaisuuksiksi ja niille lisättiin vakavuusasteet. Tämän jälkeen esitettin löydetyille käytettävyysongelmille korjausehdotuksia.
Laadullisessa tutkimuksessa tuloksia ei esitetä keskiarvoina tai ilmoiteta, miten enemmistö tes-tihenkilöistä toimisi. Laadullisessa tutkimuksessa ei ilmoiteta, että suurin osa käyttäjistä ei esimerkiksi käytä hakutoimintoa, vaan se selvittää syitä, miksi hakutoimintoa ei käytetä. Laadullisen tutkimuksen tulokset ovatkin usein luovia ja perusteltavissa olevia.
MTV MEDIAn Intrasta saatiin kokonaisuudessaan miellyttävä kuva. Tutkimuksen loppuun on kui-tenkin esitelty kehitysehdotuksia, joiden avulla MTV MEDIAn Intraa voitaisiin kehittää vielä käytettävämpään suuntaan. Tämä tutkimus toimii MTV MEDIAlle oppaana, jonka perusteella he voivat lähteä kehittämään Intraa oikeista paikoista siten, että sille annettu aika ja raha tuottaisivat mahdollisimman paljon lisäarvoa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä käytettävyystutkimus MTV MEDIAn Intralle. Tutkimusmenetelminä käytettiin heuristista arviota ja käytettävyystutkimusta aidoilla käyttäjillä. Tutkimus tehtiin käyttäjän näkökulmasta eli tarkasteltiin MTV MEDIAn Intran toiminnallisuuksia ja miten niiden käyttö vastaa käyttäjien odotuksia. Tutkimuksessa on käytetty hyväksi erilaisia lähteitä jotka antavat teoreettisen pohjan tutkimukselle.
Tässä tutkimuksessa sivustoa tutkittiin ensin heuristisen arvioinnin kautta. Heuristisessa arvioinnissa MTV MEDIAn Intra käytiin Nielsenin listan avulla läpi. Heuristinen arviointi Nielsenin listan mukaan toteutettuna toimi alustavana pohjana käytettävyysongelmien selvittämiselle. Heuristisen arvioinnin kautta saatujen tuloksien mukaan tehtiin tutkimuskohteen rajaus. Rajaus toteutettiin siten, että mukaan otettiin ne toiminnallisuudet, joiden toiminnassa huomattii käytettävyysongelmia. Tutkimuskohteeksi saatiin etusivu, tietojen löydettävyys, haku, navigaatio, Työtila-listaus ja Q&A-osio.
Näiden saatujen tuloksien jälkeen otettiin laadulliseen tutkimukseen luokitellut tutkimusmenetelmät käyttöön, joita tässä tutkimuksessa olivat testitehtävät, yksilö- ja ryhmähaastattelu sekä havainnointi.
Tutkimusmetelmistä saatuja tuloksia analysoitiin. Esille tulleet käytettävyysongelmat luokiteltiin omiksi kokonaisuuksiksi ja niille lisättiin vakavuusasteet. Tämän jälkeen esitettin löydetyille käytettävyysongelmille korjausehdotuksia.
Laadullisessa tutkimuksessa tuloksia ei esitetä keskiarvoina tai ilmoiteta, miten enemmistö tes-tihenkilöistä toimisi. Laadullisessa tutkimuksessa ei ilmoiteta, että suurin osa käyttäjistä ei esimerkiksi käytä hakutoimintoa, vaan se selvittää syitä, miksi hakutoimintoa ei käytetä. Laadullisen tutkimuksen tulokset ovatkin usein luovia ja perusteltavissa olevia.
MTV MEDIAn Intrasta saatiin kokonaisuudessaan miellyttävä kuva. Tutkimuksen loppuun on kui-tenkin esitelty kehitysehdotuksia, joiden avulla MTV MEDIAn Intraa voitaisiin kehittää vielä käytettävämpään suuntaan. Tämä tutkimus toimii MTV MEDIAlle oppaana, jonka perusteella he voivat lähteä kehittämään Intraa oikeista paikoista siten, että sille annettu aika ja raha tuottaisivat mahdollisimman paljon lisäarvoa.