Henkilöstön osaamisen kehittäminen:Casino Helsinki
Vuorivirta, Cristian (2013)
Vuorivirta, Cristian
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Casino Helsingin henkilöstön osaamisen kehit-tämistä. Osatavoitteena oli saada tietoa henkilöstön mielipiteistä, heidän osaamisensa kehittämisen nykytilasta ja arvio tulevaisuuden näkymistä. Tarkoituksena oli selvittää miten hospitality- ja kassaosastojen yhdistyminen ja sen seurauksena tapahtunut osaa-misen kehittämisprosessi sujui, missä onnistuttiin ja missä epäonnistuttiin.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheina olivat osaamisen kehittäminen ja sen mittaaminen ja arviointi. Teoriaosuudessa tutkittiin kyseisiä aiheita ja niiden pohjalta muodostettiin tutkimuksen empiiriseen osaan kuuluvat kysymykset.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin maalis- ja huhtikuun 2013 välisenä aikana haastatteluiden avulla. Ky-symykset osoitettiin kahden osaston työntekijöille ja esimiehille. Tutkimus osoitti, että henkilöstön osaamisen kehittämisen kannalta sen jatkuva koulutus ja uuden oppiminen ei ole trendi ja se on tullut jäädäkseen, ja pysyäkseen tämän päivän kehityksessä ja kil-pailussa mukana, organisaatioiden on hyväksyttävä se.
Haastateltavat ymmärsivät osaamisen kehittämisen hyödyt työnantajan näkökulmasta. Henkilöstö kokee olevansa paremmin selvillä omasta osaamisestaan ja sen tuomasta hyödystä organisaation menestyksen kannalta. Osa haastateltavista antoi ristiriitaisen kuvan osaamisensa hyödyllisyydestä, mutta katsovat sen auttaneen työyhteisöä siirtymään eteenpäin yt-neuvotteluiden jälkeen.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aiheina olivat osaamisen kehittäminen ja sen mittaaminen ja arviointi. Teoriaosuudessa tutkittiin kyseisiä aiheita ja niiden pohjalta muodostettiin tutkimuksen empiiriseen osaan kuuluvat kysymykset.
Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin maalis- ja huhtikuun 2013 välisenä aikana haastatteluiden avulla. Ky-symykset osoitettiin kahden osaston työntekijöille ja esimiehille. Tutkimus osoitti, että henkilöstön osaamisen kehittämisen kannalta sen jatkuva koulutus ja uuden oppiminen ei ole trendi ja se on tullut jäädäkseen, ja pysyäkseen tämän päivän kehityksessä ja kil-pailussa mukana, organisaatioiden on hyväksyttävä se.
Haastateltavat ymmärsivät osaamisen kehittämisen hyödyt työnantajan näkökulmasta. Henkilöstö kokee olevansa paremmin selvillä omasta osaamisestaan ja sen tuomasta hyödystä organisaation menestyksen kannalta. Osa haastateltavista antoi ristiriitaisen kuvan osaamisensa hyödyllisyydestä, mutta katsovat sen auttaneen työyhteisöä siirtymään eteenpäin yt-neuvotteluiden jälkeen.