Juonellisen musiikkivideon luominen dramaturgian perusperiaatteita hyödyntäen : CASE: Dian – Mad Parade
Gröhn, Hanne (2013)
Gröhn, Hanne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711022
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee dramaturgisten perusperiaatteiden hyödyntämistä normaalista poikkeavassa muodossa, tässä tapauksessa musiikkivideossa. Kiinnostukseni musiikkivideoihin lähti jo lapsuudesta ja halusin sen vuoksi tehdä sellaisen opinnäytetyönäni yhdistämällä mukaan dramaturgisen haasteen.
Dramaturgiaa pidetään tyypillisenä kokoillan elokuvissa, mutta sen käyttäminen on hieman harvinaisempaa musiikkivideoissa, joissa tarinan sijaan pääpaino on yleensä yhtyeen promoamisessa. Yhtye on siis jollain tapaa yhdistettävä joko suoraan tarinaan, tai sen on tietoisesti annettava toimia vain tarinan ääniraitana.
Tutkielman tavoitteena on etsiä vastausta siihen, kuinka paljon dramaturgisia perusperiaatteita voidaan oikeastaan musiikkivideoissa hyödyntää. Lyhyen musiikkivideoista kertovan teoriaosuuden jälkeen teoriataustana toimii dramaturgian piiristä tutut rakenteet ja sisällölliset vaatimukset. Lisäksi tutkitaan sitä, miten dramaturgian sanomaa voidaan kuvauksen ja leikkauksen keinoin vahvistaa. Teoriapohjassa esitellään siis myös kuvauksen ja leikkauksen teoriaa niiltä osin kun se tukee tarinankerrontaa.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kysymyksiin etsitään vastauksia case-esimerkin avulla. Case-esimerkkinä toimii tutkielman teoriaa hyödyntäen tehty musiikkivideo oululaiselle Dian-yhtyeelle.
Opinnäytetyössäni havaitsin, että vaikka dramaturgian lainalaisuuksia ei välttämättä pystytä niiden koko komeudessaan siirtämään suoraan lyhyempiin ja taiteellisesti erilaisiin kokonaisuuksiin, voidaan niitä silti hyödyntää. Dramaturgian sisältämät rakenteelliset ja sisällölliset säännöt ovat mielikuvitusta käyttämällä toteuttamiskelpoisia myös musiikkivideoiden maailmassa.
Dramaturgiaa pidetään tyypillisenä kokoillan elokuvissa, mutta sen käyttäminen on hieman harvinaisempaa musiikkivideoissa, joissa tarinan sijaan pääpaino on yleensä yhtyeen promoamisessa. Yhtye on siis jollain tapaa yhdistettävä joko suoraan tarinaan, tai sen on tietoisesti annettava toimia vain tarinan ääniraitana.
Tutkielman tavoitteena on etsiä vastausta siihen, kuinka paljon dramaturgisia perusperiaatteita voidaan oikeastaan musiikkivideoissa hyödyntää. Lyhyen musiikkivideoista kertovan teoriaosuuden jälkeen teoriataustana toimii dramaturgian piiristä tutut rakenteet ja sisällölliset vaatimukset. Lisäksi tutkitaan sitä, miten dramaturgian sanomaa voidaan kuvauksen ja leikkauksen keinoin vahvistaa. Teoriapohjassa esitellään siis myös kuvauksen ja leikkauksen teoriaa niiltä osin kun se tukee tarinankerrontaa.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kysymyksiin etsitään vastauksia case-esimerkin avulla. Case-esimerkkinä toimii tutkielman teoriaa hyödyntäen tehty musiikkivideo oululaiselle Dian-yhtyeelle.
Opinnäytetyössäni havaitsin, että vaikka dramaturgian lainalaisuuksia ei välttämättä pystytä niiden koko komeudessaan siirtämään suoraan lyhyempiin ja taiteellisesti erilaisiin kokonaisuuksiin, voidaan niitä silti hyödyntää. Dramaturgian sisältämät rakenteelliset ja sisällölliset säännöt ovat mielikuvitusta käyttämällä toteuttamiskelpoisia myös musiikkivideoiden maailmassa.