Talvitapahtuman kehittäminen : Case: Helsingin Tuomaan markkinat
Ojanen, Linda (2013)
Ojanen, Linda
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711008
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Helsingin Tuomaan markkinat onnistuivat vuonna 2011 kauppiaiden näkökulmasta ja miten markkinoita voidaan kehittää. Tuomaan markkinat on myyntipai-notteinen tapahtuma, joka järjestetään vuosittain joulukuussa. Työn toimeksiantaja on Helsingin kau-pungin rakennusvirasto. Tuomaan markkinoista ei ole aiemmin tehty samanlaista systemaattista tutki-musta, ja ajankohta tutkimuksen tekemiselle oli otollinen markkinoilla tapahtuvien muutosten takia.
Työn teoreettisessa osassa käsitellään tapahtuman järjestämistä ja onnistuneen tapahtuman perusele-menttejä, kuten ohjelmaa, taloushallintoa ja turvallisuutta. Tapahtuman suunnittelun eri vaiheita on myös selvitetty. Lisäksi työssä käsitellään Helsingin kaupungin roolia tapahtumajärjestäjänä.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto hankittiin kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Lomakkeet jaettiin markkinoilla maanantaina 19.12.2011 kauppiail-le aamupäivällä, ja kerättiin pois iltapäivällä. Kyseinen päivä oli rauhallinen ja kauppiailla oli aikaa vasta-ta kyselyyn, mikä näkyi myös vastausten määrässä. Kyselyyn vastasi 129 myyjää ja vastausprosentti oli 84,3. Kyselyn avulla haluttiin erityisesti selvittää, miten tapahtumapaikan vaihto Esplanadin puistosta Senaatintorille koettiin, ja millaisia vaikutuksia sillä oli myyntiin. Myös markkinoiden ohjelmasta kaivat-tiin kommentteja.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin tammikuussa 2012 melko nopeasti, jotta niitä voitiin hyödyntää seu-raavien markkinoiden suunnittelussa. Kyselyn tuloksista selvisi, että olosuhteet markkinoilla olivat haas-tavat. Esimerkiksi mökkien järjestykseen ja valaistukseen ei oltu täysin tyytyväisiä. Myös aukioloaikoihin toivottiin muutoksia. Sen sijaan markkinoiden ajankohta oli sopiva. Kehitysehdotuksia muun muassa ohjelman suhteen tuli runsaasti. Lomakkeissa tunnustettiin, että erityisesti surkea sää ja huono taloudel-linen tila vaikuttivat negatiivisesti markkinoiden onnistumiseen. Kyselyn tulosten pohjalta voidaan sanoa, että markkinoiden järjestelyitä on mahdollista kehittää vielä eteenpäin, ja että markkinoiden juurtuminen uuteen paikkaan on vasta alkanut. Tulosten ja teoriatiedon pohjalta työn lopussa on kehitysehdotuksia Tuomaan markkinoille.
Työn teoreettisessa osassa käsitellään tapahtuman järjestämistä ja onnistuneen tapahtuman perusele-menttejä, kuten ohjelmaa, taloushallintoa ja turvallisuutta. Tapahtuman suunnittelun eri vaiheita on myös selvitetty. Lisäksi työssä käsitellään Helsingin kaupungin roolia tapahtumajärjestäjänä.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto hankittiin kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Lomakkeet jaettiin markkinoilla maanantaina 19.12.2011 kauppiail-le aamupäivällä, ja kerättiin pois iltapäivällä. Kyseinen päivä oli rauhallinen ja kauppiailla oli aikaa vasta-ta kyselyyn, mikä näkyi myös vastausten määrässä. Kyselyyn vastasi 129 myyjää ja vastausprosentti oli 84,3. Kyselyn avulla haluttiin erityisesti selvittää, miten tapahtumapaikan vaihto Esplanadin puistosta Senaatintorille koettiin, ja millaisia vaikutuksia sillä oli myyntiin. Myös markkinoiden ohjelmasta kaivat-tiin kommentteja.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin tammikuussa 2012 melko nopeasti, jotta niitä voitiin hyödyntää seu-raavien markkinoiden suunnittelussa. Kyselyn tuloksista selvisi, että olosuhteet markkinoilla olivat haas-tavat. Esimerkiksi mökkien järjestykseen ja valaistukseen ei oltu täysin tyytyväisiä. Myös aukioloaikoihin toivottiin muutoksia. Sen sijaan markkinoiden ajankohta oli sopiva. Kehitysehdotuksia muun muassa ohjelman suhteen tuli runsaasti. Lomakkeissa tunnustettiin, että erityisesti surkea sää ja huono taloudel-linen tila vaikuttivat negatiivisesti markkinoiden onnistumiseen. Kyselyn tulosten pohjalta voidaan sanoa, että markkinoiden järjestelyitä on mahdollista kehittää vielä eteenpäin, ja että markkinoiden juurtuminen uuteen paikkaan on vasta alkanut. Tulosten ja teoriatiedon pohjalta työn lopussa on kehitysehdotuksia Tuomaan markkinoille.